Bron van dit artikel
Datum plaatsing: 06-12-2007 12:15:00
'Voorbeschouwing'Kerst Fanzine Fan Club
...............Na een dramatische start komen we op moment van schrijven weer aardig in de buurt bij de top 5.
Als we daadwerkelijk gaan meespelen om promotie hebben we een twaalfde man nodig. Dus een vol Aad Mansveld Stadion. De clubcard met biometrische foto is mijns inziens een hoge drempel gebleken. Of de commerciële mensen binnen de club dit door hebben vraag ik me af. Op de website valt te lezen dat deze kaart aangevraagd kan worden tijdens kantooruren. Dit zijn de uren waarin onze supporters werken om die dure kaartjes van ADO te kunnen betalen. Waarom zou deze kaart de drempel zijn naar volle tribunes? Ik heb ‘marktonderzoek’gedaan in mijn directe omgeving. En wat blijkt, u zal dit vast herkennen: ik noem zo uit de losse pols 30 mensen op in mijn directe omgeving die wekelijks oprecht roepen ‘wel mee te willen naar ADO’. Op het werk, in mijn voetbalteam en in de familie. ‘Gezellig, maar dan moet ik nog wel ‘even’ die clubkaart aanvragen.’ Ik zeur wekenlang of ‘de clubkaart nou al aangevraagd is’, maar zit vaak nog steeds in mijn eentje in de auto op weg naar de wedstrijd. ‘Ja hoor, ik ga hem van de week even aanvragen, nog geen tijd gehad’, krijg ik steevast te horen. Ik durf te wedden dat al onze supporters deze situatie herkennen. Stel je nou eens voor dat het al die 5000 kenners die altijd in ons stadion te vinden zijn lukt om uit hun directe omgeving slechts 5 clubkaarthouders aan te brengen. Stelt u zich dat eens voor commercieel directeur van ADO Den Haag. Of een wedstrijd wie de meeste clubkaarthouders aanbrengt. Ik nodig de directie hierbij uit deze actie in te koppen! Tot op heden was er namelijk geen enkele actie op dit cruciale commerciële vlak, maar we lezen momenteel wel in de kranten dat er een miljoenen tekort is door onder andere tegenvallende toeschouwersaantallen. Zorg dat mensen op koopavonden en in het weekend op meerdere plaatsen in de stad terecht kunnen en het stadion zit binnen de kortste keren vol! Met meer inkomsten als gevolg. Maar hoe denkt men bij ADO wél inkomsten te genereren om de tekorten te bestrijden? Men wil het parkeerterrein gaan exploiteren. En er komt naar verluidt weer eens een nieuw commercieel plan waardoor de skyboxen wél verkocht gaan worden. ‘All focus on sales’ roepen ze dan bij een Amerikaans bedrijf. Het totale plaatje van de organisatie zal echter moeten kloppen om succes te bereiken. De manier waarop je een gerichte marketing communicatie strategie, waarmee je een stad wél warm krijgt voor voetbal, afstemt op de manier waarop je een customer service organisatie, want dat zou ADO behoren te zijn, inricht dient op elkaar afgestemd te zijn. En als ik mijn persoonlijke ervaringen eens op een rijtje zet met betrekking tot de manier waarop ik als vrijwilliger in het hoofdgebouw ('Richard, Je hoort hier niet te zijn in dit gebouw, maar achter de goal, Fanzine is toch dat blaadje van die jongens met die snippers? Wil je dit gebouw onmiddelijk verlaten?'') soms te woord gestaan wordt, dan mag ik concluderen dat er intern bij ADO nog heel, heel veel werk aan de winkel is. Koestert uw vrijwilligers! Fijne kerst en een gezond 2008! Richard, ADO Fanzine..................
Het nieuwe Fanzine zal verschijnen rond de kerst, met daarin o.a een nieuwe Miss ADO, de verkiezing van de populairste speler van ADO, Hoe is het met.....Youssef El-Akchaoui, een uitgebreide terugblik op de eerste seizoenhelft en een interview met de ADO Den Haag supporter Edwin Max, die zich met darts heeft geplaatst voor de Lakeside World Darts waarin hij in de eerste ronde speelt tegen Simon Whitlock!