w | g | v | p | |||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | EXC | 14 | 9 | 2 | 3 | 29 |
2 | HEL | 14 | 8 | 3 | 3 | 27 |
3 | GRA | 14 | 7 | 5 | 2 | 26 |
4 | VOL | 14 | 8 | 2 | 4 | 26 |
5 | DBO | 14 | 7 | 4 | 3 | 25 |
6 | DOR | 14 | 7 | 4 | 3 | 25 |
7 | EMM | 14 | 7 | 3 | 4 | 24 |
8 | CAM | 14 | 7 | 1 | 6 | 22 |
9 | TEL | 15 | 5 | 7 | 3 | 22 |
10 | ADO | 14 | 5 | 6 | 3 | 21 |
11 | RJC | 14 | 5 | 5 | 4 | 20 |
12 | JAZ | 14 | 5 | 2 | 7 | 17 |
13 | TOP | 14 | 4 | 4 | 6 | 16 |
14 | EIN | 15 | 4 | 4 | 7 | 16 |
15 | JPS | 14 | 4 | 2 | 8 | 14 |
16 | MVV | 15 | 2 | 7 | 6 | 13 |
17 | JAJ | 14 | 2 | 6 | 6 | 12 |
18 | VVV | 15 | 3 | 2 | 10 | 11 |
19 | JUT | 14 | 1 | 5 | 8 | 8 |
20 | VIT | 14 | 2 | 6 | 6 | 6 |
door: Dennis Jansen en Jan Willem van de Wal
Idealisten bestaan nog. Mark van der Kallen (47) heeft ADO Den Haag gered van de ondergang. De Rijswijkse zakenman steekt acht miljoen euro in de noodlijdende voetbalclub. Zijn motivatie: de club vervult een belangrijke sociaal-maatschappelijke functie in de regio. „Mensen gaan straks vechten om een kaartje voor ADO Den Haag."
Mark van der Kallen: 'Ik wil een organisatie neerzetten waarin directie en commissarissen het beleid maken.'
Midden in het gesprek in het stijlvolle bedrijfspand van Thieme GrafiMedia Groep piept de mobiel van Mark van der Kallen. De Rijswijker pakt op, leest het sms'je en tovert een grijns op zijn gezicht. "Of ik een stoeltje kan regelen voor het duel van ADO Den Haag vrijdag."
Hoe snel kan het gaan. Wie drie maanden geleden de naam Mark van der Kallen op Google intikte, ontdekte nergens een link met ADO Den Haag. Sinds hij in december vorig jaar de noodlijdende club te hulp schoot door onmiddellijk acht ton voor te schieten, ziet zijn leven er een stuk groengeler uit. De actie was niet eenmalig voor de redder van ADO Den Haag, maar bleek het voorspel van een innige samenwerking, waarvan de contouren sinds twee weken zichtbaarder worden.
ADO Den Haag en Van der Kallen gaan in zee met elkaar op voorwaarde dat er een crediteurenakkoord komt en er flink wordt gesaneerd. Kosten: acht miljoen euro. Anoniem door het leven gaat niet meer. "Mijn zoon belde me gisteren nog op. Pa, zei hij, wat heb ik nou gelezen? Heb je Wetzel vastgelegd?"
Van der Kallen werd 47 jaar geleden geboren in Den Haag en woont sindsdien in Rijswijk. Hij voetbalde eerst bij Rijswijk en later bij Semper Altius en maakte ondertussen carrière. Zijn kracht: het overnemen van bedrijven, al dan niet in nood en deze weer gezond maken: uitgeverijen, drukkerijen en autobedrijven. Eén van de grootste deals: de overname van de Riva Opel-garages in 1993. "Daar zag niemand nog wat in. Ik wist bij wijze van spreken net wat een rijbewijs was, maar kon wel een beetje rekenen."
Nu is Van der Kallen directeur van Thieme GrafiMedia Groep, één van de grootste spelers op de Nederlandse grafimediamarkt. Een link naar de voetballerij is lastig te leggen, maar ADO Den Haag heeft altijd zijn belangstelling gehad. Glimlachend: "Ik ben niet zo'n klassieke supporter van Midden-Noord, maar ADO heeft altijd een bepaalde emotie bij me opgeroepen."
Om er meteen aan toe te voegen 'wel iets met de fans van ADO te hebben'. "De problemen worden zwaar overdreven. Is het erger bij ADO Den Haag dan bij Feyenoord of Ajax? Welnee. Er wordt zo krampachtig over gedaan. Goed, ze stonden op het veld, maar verder? En dan schilderen ze in Amsterdam het beeldje van André Hazes groengeel. Gewoon een stukje Haagse humor."
Hij ergerde zich de laatste jaren flink aan de negatieve sfeer die er rond ADO Den Haag hangt. "Die ergernis motiveert juist om er een positieve sfeer van te maken," zegt Van der Kallen. Hoe idealistisch - bijna surrealistisch - het ook klinkt: voor de zakenman staat de sociaal-maatschappelijke functie van de club hoog in het vaandel. "Er is alles aan gedaan om zo'n stadion neer te zetten. Nu staat het er en is de club bijna failliet. Een bizarre situatie."
Toch blijft de vraag overeind waarom de zakenman acht miljoen euro in een zieltogende voetbalclub stopt. "En niet zonder risico," verduidelijkt hij. "Kijk, als je dertig bent, wil je carrière maken. Wil je scoren. Als je 47 bent, worden andere dingen belangrijker. Toen kon ik dat ook financieel niet regelen. Er is meer in het leven dan zakendoen. Je gaat meer tijd besteden aan maatschappelijk relevante projecten."
Hoe clichématig: hij ziet de uitdaging. "Volgend jaar zal ADO nog verlies lijden, maar daarna moet er een stijgende lijn komen. Het is wel de bedoeling dat van die acht miljoen op den duur een deel wordt afgelost, maar het kan ook zo zijn dat er verlies uit komt. Het zij zo."
Mensen, ook in zijn nabijheid, verklaarden hem voor gek. "Het is duidelijk dat dat niet zonder slag of stoot zal gaan. De club is al begonnen met saneren. Een heel nare situatie. Ook daar bemoei ik me niet mee, maar ik besef heel goed dat mensen een groot offer moeten brengen. Net als de crediteuren. Iedereen zal mee moeten doen, alles in het belang van de club."
De club moet met een schone lei beginnen. "Iedereen heeft te lang in zijn eigen kringetje vertoefd. Ik hoor ook de verhalen van Rob Jansen en John van Ringelenstein en de macht die zij op de achtergrond zouden hebben gehad. Maar dat is voorbij. Je krijgt alleen iets te vertellen als je een functie hebt. De regie moet in handen zijn van een stevige directie. De raad van commissarissen, pas in functie vanaf oktober 2007, houdt toezicht, maar zal zich de komende tijd wel met een nieuw beleidsplan bemoeien. Gezien de plannen voor de toekomst is een beperkt aantal nieuwe mensen in de operatie nodig. Daarnaast zal een fors beroep gedaan worden op vrijwilligers. Met het verleden moeten we breken," aldus Van der Kallen, die in april wil toetreden tot de raad van commissarissen, als de sanering en herfinanciering geslaagd zijn.
Overigens verbaasde hij zich wel over de Dick Advocaat-klucht. Opeens was er het bericht dat Advocaat technisch adviseur zou worden. Van der Kallen: "Een eenmansactie van Rob Jansen, ongetwijfeld goed bedoeld. Niemand bij de club was op de hoogte. Maar ik weet dat Jansen een groengeel hart heeft. Hij is ook bereid geld in ADO te steken. Dat kun je alleen maar toejuichen, maar met geld koop je geen exclusieve zeggenschap. Ik ga straks niets in mijn eentje bepalen. Ik wil geen Dirk Scheringa-rol. Bij ADO zal gewerkt moeten worden in het model dat directie en commissarissen het beleid bepalen. Het onlangs bij Ajax verschenen rapport trekt dezelfde conclusie voor de toekomst."
"Mensen bij ADO moeten niet meer achteruitkijken," zegt Van der Kallen, die bruist van de ideeën. "Nu staat het stadion 200 dagen van het jaar leeg. Daar is veel meer uit te halen. Denk aan congressen en trouwpartijen. De locatie is perfect. De businessclub van De Graafschap is uitgegroeid naar 500 leden die allen 5000 euro neertellen. In Doetinchem, of all places. Dan denk ik: zijn wij niet iets vergeten in een regio met een miljoen inwoners?"
"Het stadion lijkt wel een fort. Het moet veel klantvriendelijker worden. Het liefst haal ik dat hele veiligheidssysteem van drie miljoen eruit. ADO Den Haag moet een avondje-uit worden. Mensen houden van gezelligheid. Het moet een feest worden. Bestuur moet in gesprek blijven met de fans en ze wel degelijk serieus nemen. Of denk je dat het helpt dat een bestuur met een tennisbal in zijn keel de fans toespreekt?"
Van der Kallen verwacht dat binnen een paar jaar een aantal grote bedrijven interesse zullen tonen in ADO Den Haag. "Het is nooit mijn bedoeling geweest om dit alleen te doen, maar bedrijven hebben de mond vol van de maatschappelijke betrokkenheid. Laat het maar zien. Maar ik besef dat ADO wel eerst zélf veel moet laten zien. Er is nog een lange weg te gaan. Maar ik denk dat mensen straks vechten om een kaartje voor ADO Den Haag."