Bron van dit artikel
Datum plaatsing: 06-10-2021 08:48:00
'Sportieve successen zijn reden voor een sponsor om in te stappen'
En nu hopen op de overname...
tekst: Bart Lelieveld en Marijn Abbenhuijs
Het eerste elftal van ADO Den Haag liet met de periodetitel in de Keuken Kampioen Divisie zien dat de club nog wel degelijk bruist. Maar helpt het sportieve succes ook in het overnameproces? "Het is eindelijk eens positief nieuws."
Eindelijk was er even reden tot feest bij ADO Den Haag. Nadat het elftal van Ruud Brood vrijdagavond de eerste periode van de Keuken Kampioen Divisie won, werd de spelersbus in Den Haag opgewacht door een grote groep blije supporters. De voetballiefhebber die de bestuurlijke situatie even is vergeten, zag een bruisende volksclub met een jonge, talentvolle selectie.
Het is een beeld dat ze bij de club graag willen uitstralen, waar iedereen bij de club keihard voor werkt. In de hoop dat het investeerders naar Den Haag lokt om de club te redden. Hen het gevoel te geven dat dit hét moment is om in te stappen. Nu de aandelen van de club nog maar weinig kosten, maar ADO wel waarde op het veld heeft staan.
Telefoontjes
Maar of het sportieve succes ook daadwerkelijk iets oplevert? Interim-directeur Edwin Reijntjes kreeg in het weekend wel wat telefoontjes, maar het is maar de vraag of de club daar ook wat aan heeft. Want de overname van de club heeft haast. De KNVB heeft naar het ADO-bestuur gecommuniceerd dat de club de proflicentie kwijtraakt als er op 1 november nog geen sluitende begroting is gepresenteerd.
Tegelijkertijd ziet ook de door de rechtbank aangestelde herstructureringsdeskundige Jeroen Reiziger dat de interesse in de Haagse profclub levendig blijft. "Er wordt nog steeds doorlopend met partijen gesproken over de overname."
In hoeverre de periodetitel een extra stimulans is voor kopers, kan Reiziger moeilijk beoordelen. Misschien zou er minder interesse zijn als het ook op het veld niet zou lopen. "Maar dat kan ik niet meten. Het is natuurlijk fantastisch dat de periodetitel is bereikt. Je krijgt steeds slecht nieuws, met die puntenaftrek elke keer. Dan is dit eindelijk eens positief nieuws. Er is weer een positieve spirit bij iedereen bij ADO."
Dat betekent overigens niet dat een koper ook meteen meer geld moet neertellen om de club over te nemen, zo laat Reiziger weten. Sportmarketeer Frank van den Wall Bake zou dat ook onverstandig vinden, omdat hij denkt dat daar al veel eerder afspraken over zijn gemaakt tussen een potentiële koper en het verkopende United Vansen.
Wel denkt hij dat de club vanwege de goede prestaties in de Keuken Kampioen Divisie een stuk interessanter is geworden voor een overname. "Sportieve successen zijn uiteindelijk de reden voor een sponsor om in te stappen. Hoe meer succes je hebt, hoe meer toeschouwers er komen en hoe interessanter het wordt. Het kan zomaar iemand over de streep trekken."
Promoveren
Dus zo snel mogelijk kampioen worden en naar de eredivisie promoveren, zou het devies dan zijn. Maar volgens Van den Wall Bake heeft dat ook een keerzijde. "Voor het welzijn van de club kan het strategisch beter zijn om je goed voor te bereiden en een lange aanloop te nemen voor een terugkeer in de eredivisie. Aan de andere kant zit het voetbal boordevol opportunisme en zullen ze zo snel mogelijk, zonder nacompetitie, willen promoveren naar de eredivisie, waar ze ook meer tv-geld krijgen."
Volgens curator Reiziger zien de overnamekandidaten echter ook dat het wellicht verstandiger is om niet direct weer te promoveren. "Er is nu veel onrust bij de club. Dan kan het goed zijn om terug naar de basis te gaan. Bij een club in de eredivisie hoort weer een heel andere begroting."
Daar trekt de spelersselectie zich niets van aan. Zij willen zichzelf én daarmee de club in de etalage blijven zetten. Misschien zorgt het voor het laatste zetje in het overnameproces.