Bron van dit artikel
Datum plaatsing: 29-04-2001 21:15:00
SOLIDIUM STOPT ALS HOOFDSPONSOR VAN ADO DEN HAAG
‘De uitstraling is ons te gering’
door René Dons
ADO Den Haag moet op zoek naar een nieuwe hoofdsponsor. Solidium, dat sinds twee jaar op het shirt van de voetbalclub in het Zuiderpark prijkt, heeft gisteren bekend- gemaakt het contract niet te verlengen.
Den Haag - Solidium heeft besloten om de éénzijdige optie in het tweejarige sponsorcontract met ADO Den Haag niet te lichten. Het ICT-bedrijf uit Culemborg stopt aan het einde van het seizoen de samenwerking met de voetbalclub. "Daar maken wij inderdaad geen gebruik van", aldus Anton Greve van Solidium. "We zijn nu bijna twee jaar hoofdsponsor van ADO Den Haag. In het eerste half jaar hebben wij daar veel revenuen van gehad. De toenmalige trainer Rob Meppelink stond zelfs nog even bovenaan in de Totodivisie. Wedstrijden van ADO Den Haag werden toen live uitgezonden, maar daarna is de landelijke belangstelling ver teruggezakt. Dat kwam vooral door de matige resultaten van ADO Den Haag. Dit seizoen is door de veranderingen bij de televisiestations nauwelijks meer aandacht voor de wedstrijden in de Totodivisie. Voor ons is de exposure daardoor alleen maar minder geworden. FOX 8 is zelfs gestopt met het uitzenden van live-wedstrijden en de samenvattingen bij SBS zijn tot een minimum teruggebracht". De hoofdsponsor betaalde vorig seizoen 450.000 gulden aan ADO Den Haag. Na een teleurstellende elfde plaats dreigde het ICT-bedrijf de tweejarige overeenkomst tussentijds te zullen verbreken. Na enige onderhandelingen werd het sponsorbedrag voor dit seizoen op 300.000 gulden vastgesteld. "ADO Den Haag kon dat bedrag omhoog krikken met goede resultaten. Gezien de vijftiende plaats hoeven wij die premies niet te betalen", benadrukt Greve. "Dat vinden wij heel jammer. Als Solidium profileren wij ons graag als een kwalitatief goed bedrijf. Daarbij hoort een partner die ook goed presteert. ADO Den Haag heeft die verwachting niet kunnen waarmaken. Er zijn nu grote plannen voor het nieuwe seizoen, maar ik kan niet geloven dat dit op korte termijn tot betere resultaten zal leiden". ADO Den Haag heeft het bedrag voor de hoofdsponsoring voor volgend seizoen naar circa 550.000 gulden opgeschroefd.
Basispakket
Anton Greve: "Dat bedrag vroeg de club voor het basispakket. In ons eerste jaar waren we totaal zes ton kwijt en het tweede jaar ongeveer vier ton. We hebben natuurlijk ook de zakdoekenactie gehad. Toch uniek dat een hoofdsponsor zich bezighoudt met het terugdringen van verbaal supportersgeweld en aan het begin van het seizoen waren we ook hoofdsponsor van de wedstrijd om de Residentie Cup. Resumerend heeft het ons niet gebracht wat wij ervan hadden gedacht. We waren als sponsor nieuw in de voetballerij en ik heb wel geleerd dat alleen een eredivisieclub aantrekkelijk is. Dan kom je veel op televisie. In de eerste divisie is de exposure ons te gering". Robert Langenbach, algemeen directeur van ADO Den Haag, betreurt het besluit van Solidium. "Het komt niet echt als een verrassing", aldus de woordvoerder. "Solidium gelooft niet direct in onze plannen voor volgend seizoen. Ik weet zeker dat het na de zomer in sportief opzicht veel beter met ADO Den Haag zal gaan. Achter de schermen zijn we druk bezig om ons te versterken. Over de opvolger van Solidium maak ik mij niet zo veel zorgen. De afgelopen tijd zijn er enkele bedrijven geweest die geïnformeerd hebben naar de mogelijkheden bij ADO Den Haag. Ik hoop dat er binnenkort meer duidelijk wordt over de manier waarop de wedstrijden in de eerste divisie volgend seizoen op televisie komen, want daar is niemand tevreden over. Ook wij niet".