w | g | v | p | |||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | EXC | 14 | 9 | 2 | 3 | 29 |
2 | HEL | 14 | 8 | 3 | 3 | 27 |
3 | GRA | 14 | 7 | 5 | 2 | 26 |
4 | VOL | 14 | 8 | 2 | 4 | 26 |
5 | DBO | 14 | 7 | 4 | 3 | 25 |
6 | DOR | 14 | 7 | 4 | 3 | 25 |
7 | EMM | 14 | 7 | 3 | 4 | 24 |
8 | CAM | 14 | 7 | 1 | 6 | 22 |
9 | TEL | 15 | 5 | 7 | 3 | 22 |
10 | ADO | 14 | 5 | 6 | 3 | 21 |
11 | RJC | 14 | 5 | 5 | 4 | 20 |
12 | JAZ | 14 | 5 | 2 | 7 | 17 |
13 | TOP | 14 | 4 | 4 | 6 | 16 |
14 | EIN | 15 | 4 | 4 | 7 | 16 |
15 | JPS | 14 | 4 | 2 | 8 | 14 |
16 | MVV | 15 | 2 | 7 | 6 | 13 |
17 | JAJ | 14 | 2 | 6 | 6 | 12 |
18 | VVV | 15 | 3 | 2 | 10 | 11 |
19 | JUT | 14 | 1 | 5 | 8 | 8 |
20 | VIT | 14 | 2 | 6 | 6 | 6 |
DEN HAAG - Een 21ste eeuws enkeltje ADO? We pakken op Station Den Haag Centraal de monorail naar Station Nootdorp/ADO Den Haag. De koninklijke weg naar het nieuwe stadion.
Hoog verheven boven het gewone treinspoor zoeven we langs de Utrechtsebaan richting Station De Binckhorst. We hebben bij deze halte prachtig uitzicht op het Voorburgse kasteeltje Hofwijck aan de Vliet totdat de 'ADO-shuttle' door de vermicelli van rijbanen van het Prins Clausplein dringt.
Daarachter ligt het nieuwe ADO stadion tussen gloednieuwe kantoren en een uitgestrekt Transferium, daar klinkt de hymne van de Champions League. Toekomstmuziek? Natuurlijk, maar de ge-meente Den Haag en de Voor-burgse projectontwikkelaar Bohemen zijn zeer serieus. Sedert augustus 2000 loopt een haal-baarheidsonderzoek. Een half jaar later is de opzet nog steeds de bouw van een shuttle op 'plus-1 niveau', dat wil zeggen een monorail op palen bovenop de spoorbaan Den Haag -Utrecht. Jantien Tiedeman van de ge-meente Den Haag: "Maar we zijn nog niet constructief bezig. We kijken of het haalbaar is. Zijn er genoeg reizigers voor? De noodzaak van een hoogwaardige verbinding naar De Binckhorst is bekend. De pendel zal in een hoge frequentie rijden: is hij net weg, dan komt hij er 7.0 aan.
Net de Parijse metro. Erg aantrekkelijk. Verder bekijken we nu of de shuttle stedenbouwkundig mo-gelijk is." Hans Broekman van Bohemen: "Wij spreken niet over mono-rail. Wij hebben het over People Movers (mensenverplaatsers)." Carla van Lomwel reageert van-uit het KPN-hoofdkwartier op De Binckhorst: "Je bedoelt toch de sky-shuttle? We hebben vorig jaar een presentatie gehad en onze Raad van Bestuur heeft me-teen een hele enthousiaste reactie gestuurd. Het is de bedoeling om elke vijf minuten te gaan rijden, lijkt me geweldig. Net de metro. Het nieuwe station De Binckhorst zou ook vlakbij komen, achter de 'Are' aan de spoordijk. Maar goed, we moeten maar afwachten hoeveel er van waar wordt."