support Casper
 
volg adofans.nl op ....
social media links volg adofans op Twitter volg adofans op Facebook volg adofans via RSS Join adofans op linkedin Join adofans op instagram
COMPETITIESTAND
      w g v p
1 EXC 14 9 2 3 29
2 HEL 14 8 3 3 27
3 GRA 14 7 5 2 26
4 VOL 14 8 2 4 26
5 DBO 14 7 4 3 25
6 DOR 14 7 4 3 25
7 EMM 14 7 3 4 24
8 CAM 14 7 1 6 22
9 TEL 15 5 7 3 22
10 ADO 14 5 6 3 21
11 RJC 14 5 5 4 20
12 JAZ 14 5 2 7 17
13 TOP 14 4 4 6 16
14 EIN 15 4 4 7 16
15 JPS 14 4 2 8 14
16 MVV 15 2 7 6 13
17 JAJ 14 2 6 6 12
18 VVV 15 3 2 10 11
19 JUT 14 1 5 8 8
20 VIT 14 2 6 6 6
Prediction League
predictionleague
Bron van dit artikel
AD Haagsche Courant

Datum plaatsing: 12-09-2008 11:10:00

'Serieuze omslag fans ADO'



Door DENNIS JANSEN


DEN HAAG - De ADO Den Haag-fans worden weer serieus genomen, zeggen Koos Roeg en Dennis de Bruijn. Ze constateren een omslag. "De supporters zijn zich bewuster dan ooit dat er niets mag gebeuren."
 


Koos Roeg zegt: "Zit je in een restaurant waar je biefstukje niet smaakt, dan ga je daar de volgende keer niet meer naar toe. Maar is de wedstrijd tegen AZ morgen niet om aan te zien, dan zitten ze er tegen FC Utrecht allemaal weer, hoor."

'Ze' zijn de supporters van ADO Den Haag. Hoe vaak is er over hen niet geschreven? Hoe vaak zijn ze niet in talloze programma's verschenen? In documentaires opgedoken? Op de radio geweest?

Vaak dus. En waar zij gingen, reisde Big Brother mee, niet zelden met het vergrootglas in de hand. "Toen ADO Den Haag in 2003 terugkeerde in de eredivisie, had ik vijftien interviewaanvragen per week," herinnert Koos Roeg, sinds 2001 supporterscoördinator en daarvoor voorzitter van de supportersvereniging, zich. "En weet je waarom? Omdat het zogenaamd alarmfase één was. Ze kwamen er aan, hoor, die supporters. Heel Nederland wilde wel even weten wat er nu zou gaan gebeuren."'

De supporterscoördinator van ADO Den Haag bleef selectief. Alleen verslaggevers 'met een eerlijk verhaal' kwamen binnen. Roeg: "Maar toch was het vaak negatief."

Vier jaar hielden de voetballers van ADO Den Haag het vol op het hoogste niveau, maar in 2007 volgde degradatie naar de eerste divisie, waaruit vorig seizoen tóch weer kon worden ontsnapt.

Dus zijn ze weer terug, ADO Den Haag met haar fanatieke schare. Maar nu is er een verschil: het is een rentree in betrekkelijke luwte. Sterker nog, Koos Roeg en de huidige voorzitter van supportersvereniging, Dennis de Bruijn, constateren een serieuze omslag. "Ik voel iets wat ik jaren niet heb gevoeld," merkt Roeg op, zonder te overdrijven. Er hangt rond ADO een heel andere sfeer, vinden de twee. Neem het kolossale spandoek dat op de Open Dag over het stadion in Forepark hing. 'Guess who's back', stond er in grote letters op. "Het was niet door de supporters opgehangen, maar door Eredivisie Live. Dat zegt ook wel iets," vindt De Bruijn.

"De supporters zijn zich bewuster dan ooit dat er niets mag gebeuren," voegt Roeg toe. "Je merkt juist dat iedereen wil meedoen om iets moois op te bouwen. Maar er is ook een andere benadering vanuit de club naar de fans toe. Er wordt op een open en eerlijke manier met de supporters gecommuniceerd."

ADO's sterke man Mark van der Kallen noemt bezoekers in het stadion klanten. "Dát is al een verschil. Ik geloof in Mark van der Kallen. En waarom zou hij niks aan ADO Den Haag mogen verdienen? Al is het honderd miljoen, als ADO Den Haag dan Europees voetbal speelt, hoor je mij niet klagen," aldus Roeg die als supporterscoördinator in dienst is van de welzijnsstichting Mooi en (dus) onafhankelijk is. Daarnaast runt het ADO-lid een eigen koeriersbedrijf. "Maar de meeste uren zitten in ADO Den Haag."

Ook burgemeester Van Aartsen is de fans tegemoet getreden. De burgervader heeft de fans per brief laten weten dat de passage onder de Aad Mansveldtribune wordt opengesteld om bijeen te komen, een tijdelijk alternatief voor een supportershome. Bovendien kunnen zij daar na de wedstrijd een biertje drinken. ADO Den Haag is hard bezig het de fans naar de zin te maken. De Bruijn en Roeg zijn belangrijke schakels. De Bruijn: "We worden weer serieus genomen."

Roeg constateert dat er 'een andere sfeer hangt'. Niet alleen op de tribunes, ook binnen de organisatie. Roeg: "Mensen in de top zijn weer bereikbaar, beschikbaar en betrokken. Dat was in het verleden ook het geval met John van Ringelenstein, Robert Langenbach en Maurice Westerwoudt. Gelukkig is Maurice weer terug."

Er is meer dan ooit een dialoog tussen club en fans, constateren Roeg en De Bruijn. "We zijn bezig met een hoop dingen. Ideeën genoeg. Waarom niet bijvoorbeeld het embleem van Kika op de mouw van het ADO-shirt? Zo zijn er meer dingen."

ADO Den Haag, zegt Roeg, liep altijd al met een aantal zaken voorop. "Neem de autocombiregeling. Die komt uit Den Haag. Het fouilleren van de uit-supporters voordat zij het stadion ingaan, hebben wij ook verzonnen. Wat ik daarmee bedoel? De fans komen aan bij het stadion van ADO Den Haag voor een uitwedstrijd en worden voordat zij de bus ingaan door ADO gefouilleerd. Dat hoeft dan dus niet meer daar bij het andere stadion te gebeuren. Scheelt werk en moeilijk gedoe. Toen we dat een aantal jaar geleden voorstelden bij uitclubs, werden we uitgelachen. Nu wordt het door alle clubs in Nederland gedaan," aldus Roeg die zegt trots te zijn op ADO Den Haag en in de toekomst nog meer voor de club wil betekenen.

Als je hem vraagt hoe je de band tussen ADO Den Haag en de supporters zou moeten omschrijven, is zijn antwoord: "Geliefden, de band tussen ADO en de fans is er een als tussen geliefden!"