support Casper
 
volg adofans.nl op ....
social media links volg adofans op Twitter volg adofans op Facebook volg adofans via RSS Join adofans op linkedin Join adofans op instagram
COMPETITIESTAND
      w g v p
1 EXC 14 9 2 3 29
2 HEL 14 8 3 3 27
3 GRA 14 7 5 2 26
4 VOL 14 8 2 4 26
5 DBO 14 7 4 3 25
6 DOR 14 7 4 3 25
7 EMM 14 7 3 4 24
8 CAM 14 7 1 6 22
9 TEL 15 5 7 3 22
10 ADO 14 5 6 3 21
11 RJC 14 5 5 4 20
12 JAZ 14 5 2 7 17
13 TOP 14 4 4 6 16
14 EIN 15 4 4 7 16
15 JPS 14 4 2 8 14
16 MVV 15 2 7 6 13
17 JAJ 14 2 6 6 12
18 VVV 15 3 2 10 11
19 JUT 14 1 5 8 8
20 VIT 14 2 6 6 6
Prediction League
predictionleague
Bron van dit artikel
 ADOfans.nl

Datum plaatsing: 14-01-2012 10:33:00

Ricky Hoogendorp 'Als ik zie dat het die gasten lukt, dan geniet ik'


Tijdens het trainingskamp in Estepona had de redactie van ADOfans een gesprek met de man die een dubbelfunctie heeft binnen de club: Ricky Hoogendorp.


Met zijn zeven doelpunten in de nacompetitie van het seizoen 1994/1995 was hij bijna persoonlijk verantwoordelijk voor de promotie van FC Den Haag naar de Eredivisie, maar mede door het verlies in Doetinchem bij De Graafschap en in Almelo tegen Heracles liep FC Den Haag dat seizoen de promotie mis. Voor het daaropvolgende seizoen had de club te weinig geld om spelers te behouden en naast Marco Gentile, Marcel Koning, Jeffrey Talan en de Vriesde, verliet ook Ricky Hoogendorp tegen zijn zin het Zuiderpark.


Na wat omzwervingen bij onder andere MVV, RKC en Wolfsburg keerde hij in de winter van 2007 terug bij zijn oude liefde. Na zijn profcarrière kwam de in Limburg geboren Hagenees in dienst van de club als commercieel medewerker en sinds vorig seizoen is hij daarnaast ook weer op het veld te zien als spitsentrainer.


“Nadat ik vanuit Duitsland terug was gekeerd bij Den Haag was er al afgesproken dat ik na mijn voetbalcarrière wat voor de club zou gaan doen. Toen dat zover was zijn we met de club gaan praten om te kijken hoe we die rol konden in konden gaan vullen en daar is toen uitgekomen dat ik voor het grootste gedeelte op de commerciële afdeling zou gaan werken. In die functie probeer ik potentiële sponsors warm te krijgen voor de club. Dat doe ik door mensen of bedrijven te benaderen en te bezoeken en met hen te bespreken of zij iets voor ADO kunnen beteken. Daarnaast bezoek ik ook regelmatig de bestaande sponsors want die zijn heel belangrijk voor de club.


Als oud speler heb ik het voordeel dat overal waar ik binnenkom het gesprek binnen no time over voetbal gaat. Het is hartstikke leuk om met mensen te praten over hoe ik het als voetballer beleeft heb, wat er goed en fout is gegaan, hoe het nu bij de club en het elftal is. Soms blijft er dan weinig tijd over om echt te verkopen, ik merkt wel dat mensen door die gesprekken enthousiast raken voor ADO Den Haag. Dan komt het mapje met sponsor mogelijkheden op tafel en laat ik ze zien wat wij als club te bieden hebben en probeer ik ze daarvoor te interesseren.”


“Je merkt wel dat door de economische recessie het moeilijker is om bedrijven aan de club te binden. Er zijn genoeg bedrijven die wel willen maar ze moeten keuzes maken en dan is niet de eerste keuze die ze maken sponsoring van de voetbalclub ADO Den Haag. Het is dus gewoon een stuk moeilijker geworden.”


Heeft dat er ook mee te maken dat je naast je commerciële functie ook spitsentrainer bent?

“Nee! Dat heeft er niks te maken ik heb altijd aangegeven dat ik trainer wilde worden maar dan wel specifiek als spitsentrainer. Dat is vorige jaar onder leiding van John van de Brom al een beetje ingevuld en dit seizoen heeft Maurice Steijn aangegeven mij twee dagen per week er bij te willen hebben om de spitsen te trainen.


Dat is echt leuk om te doen. Ik praat zoveel mogelijk met die jongens, tijdens en tussen de trainingen door, over situaties die zich hebben voor gedaan. Ik vertel ze dan hoe ik erover denk en dan wil ik van hen weten hoe zij er over denken. Op die manier probeer ik ze de aanvallende details, en kleine finesses bij te brengen. En samen met de rest van de technisch staf proberen we een manier te vinden om voor de tegenstander zo onvoorspelbaar mogelijk een wedstrijd te spelen, zodat die niet weten of een speler in de bal komen of dat hij diep gaat, wanneer de voorzet komt. Daar proberen we de juiste afwisseling in te vinden. Dat klinkt misschien allemaal heel technisch …en dat is het ook eigenlijk wel.



Als ik dan in een training of liever nog in wedstrijd ziet dat het die gasten lukt, dan geniet ik daarvan. Ik hoop altijd dat iets waar we hard op getraind hebben het verschil maakt in een wedstrijd en dat net dat ene dingetje de winst oplevert.


Daarmee kan ik potentiële sponsors weer enthousiast krijgen voor de club en is mijn werk op het veld een handvat voor mijn commerciële functie. En dan is de cirkel weer rond.”