w | g | v | p | |||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | EXC | 14 | 9 | 2 | 3 | 29 |
2 | HEL | 14 | 8 | 3 | 3 | 27 |
3 | GRA | 14 | 7 | 5 | 2 | 26 |
4 | VOL | 14 | 8 | 2 | 4 | 26 |
5 | DBO | 14 | 7 | 4 | 3 | 25 |
6 | DOR | 14 | 7 | 4 | 3 | 25 |
7 | EMM | 14 | 7 | 3 | 4 | 24 |
8 | CAM | 14 | 7 | 1 | 6 | 22 |
9 | TEL | 15 | 5 | 7 | 3 | 22 |
10 | ADO | 14 | 5 | 6 | 3 | 21 |
11 | RJC | 14 | 5 | 5 | 4 | 20 |
12 | JAZ | 14 | 5 | 2 | 7 | 17 |
13 | TOP | 14 | 4 | 4 | 6 | 16 |
14 | EIN | 15 | 4 | 4 | 7 | 16 |
15 | JPS | 14 | 4 | 2 | 8 | 14 |
16 | MVV | 15 | 2 | 7 | 6 | 13 |
17 | JAJ | 14 | 2 | 6 | 6 | 12 |
18 | VVV | 15 | 3 | 2 | 10 | 11 |
19 | JUT | 14 | 1 | 5 | 8 | 8 |
20 | VIT | 14 | 2 | 6 | 6 | 6 |
door Dennis Jansen
Mark van der Kallen hoefde geen envelop op te halen bij ADO Den Haag. Hij kende het informatiepakket al. De club maakte vorige week via een persbericht bekend dat ze een investeerder zoekt. Of meer. De gegadigden konden zich bij de club melden voor een informatiememorandum.
„Ik vraag me af of dit de juiste weg is met zo’n advertentie,” zet Van der Kallen vraagtekens bij de handeling van de club om, simpel gezegd, ‘ADO Den Haag te koop te zetten’.
Van der Kallen, directeur van Thieme GrafiMedia Groep, is sinds een maand nauw betrokken bij de Haagse voetbalclub. De Rijswijker redde ADO Den Haag eind vorig jaar met een lening van acht ton. Daardoor waren de acute liquiditeitsproblemen (tijdelijk) opgelost en konden de salarissen van de spelers en personeel worden betaald. Tot 1 februari. Sindsdien worden de verwachtingen van Van der Kallen, die regelmatig op de tribune zit bij ADO Den Haag, hoger en hoger.
Hij bedankt voor een Dirk Scheringa-rol. „Ik ben,” verduidelijkt hij, „in actie gekomen om de club te helpen, maar als ADO Den Haag tien of vijftien miljoen euro nodig heeft, moet het niet bij mij zijn. Die heb ik namelijk niet. Ik heb wel aangegeven deel uit te willen maken van het totaalplan.” Een envelop met informatie hoeft hij niet, Van der Kallen heeft al inzicht gekregen in de financiële situatie van ADO Den Haag. „Het is complex,” oordeelt hij daarover, „met de overheid, de gemeente Den Haag, de club, de SSO. Zeer schimmig allemaal. Het duurt dagen voordat je precies weet hoe dat allemaal in elkaar steekt.”
Wat krijgen de potentiële geldschieters eigenlijk? Van der Kallen: „De club dus met de spelers, aandelen of je kunt investeren in het hoofdgebouw, maar dat doe je alleen als je geïnteresseerd bent in de voetbalclub, anders heb je er niks aan.”
Van der Kallen laakt de werkwijze van de clubleiding van ADO Den Haag. „Zes weken geleden had ADO Den Haag een groot probleem. Nu heeft ADO Den Haag nog steeds dat grote probleem. Ik schrik van het gebrek aan doortastendheid om dingen op te lossen. Het gaat allemaal veel te traag. Ik weet dat de directie van ADO Den Haag hard bezig is, maar kant en klare plannen zijn er nog niet.”
Dat één suikeroom ADO Den Haag tegemoet gaat komen, is volgens Van der Kallen volstrekt ondenkbaar. „Het is niet redelijk om dát te denken,” zegt hij.
Hoewel een groep investeerders, die voor ADO Den Haag tien tot vijftien miljoen moet opleveren, de oplossing kan zijn, ziet Mark van der Kallen ook een rol weggelegd voor de gemeente Den Haag. „De gemeente heeft A gezegd, het moet nu ook B zeggen. Oók in tegenspoed. Het heeft ervoor gezorgd dat ADO Den Haag een prachtig nieuw stadion heeft. Nu het allemaal wat uit de rails loopt, kun je niet zeggen: we laten het schip zinken.”
„In het bedrijfsleven leer je dit: wie er een zootje van maakt, moet bloeden en dient de rotzooi op te ruimen.”