w | g | v | p | |||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | EXC | 14 | 9 | 2 | 3 | 29 |
2 | HEL | 14 | 8 | 3 | 3 | 27 |
3 | GRA | 14 | 7 | 5 | 2 | 26 |
4 | VOL | 14 | 8 | 2 | 4 | 26 |
5 | DBO | 14 | 7 | 4 | 3 | 25 |
6 | DOR | 14 | 7 | 4 | 3 | 25 |
7 | EMM | 14 | 7 | 3 | 4 | 24 |
8 | CAM | 14 | 7 | 1 | 6 | 22 |
9 | TEL | 15 | 5 | 7 | 3 | 22 |
10 | ADO | 14 | 5 | 6 | 3 | 21 |
11 | RJC | 14 | 5 | 5 | 4 | 20 |
12 | JAZ | 14 | 5 | 2 | 7 | 17 |
13 | TOP | 14 | 4 | 4 | 6 | 16 |
14 | EIN | 15 | 4 | 4 | 7 | 16 |
15 | JPS | 14 | 4 | 2 | 8 | 14 |
16 | MVV | 15 | 2 | 7 | 6 | 13 |
17 | JAJ | 14 | 2 | 6 | 6 | 12 |
18 | VVV | 15 | 3 | 2 | 10 | 11 |
19 | JUT | 14 | 1 | 5 | 8 | 8 |
20 | VIT | 14 | 2 | 6 | 6 | 6 |
ADO Den Haag zal met ingang van het seizoen 2004/2005 een nieuw logo voeren. Het nieuwe embleem zal nog voor het einde van het huidige seizoen officieel aan de supporters gepresenteerd worden.
Het nieuwe logo is een nieuwe schakel in de ‘revitalisering’ van ADO Den Haag. In het voorgaande seizoen werden in dit kader met de promotie naar het hoogste niveau en het raadsbesluit over de komst van een nieuw stadion twee belangrijke stappen gezet. Deze mijlpalen gingen gepaard met een verdere professionalisering van de organisatie.
Met het nieuwe logo wordt de professionalisering nader gestalte gegeven. Bovendien breekt met de komst van de nieuwe thuishaven voor ADO Den Haag een nieuw tijdperk aan dat om nieuwe symbolen vraagt. De residentieclub wenst de aanstaande veranderingen in een vroeg stadium te benadrukken en kiest er daarom voor het nieuwe logo reeds in de aanloop naar het nieuwe stadion in gebruik te nemen.
Het nieuwe logo biedt tevens de kans om de zogenaamde ‘merkwaarden’ (kenmerkende en unieke eigenschappen) van ADO Den Haag te belichten. Uiteraard wordt de basis nog steeds gevormd door de kleuren groen en geel en heeft ook de Haagse ooievaar weer een prominente plaats gekregen. Trots met de borst vooruit, strijdlustig doch vriendelijk.
Nieuw zijn echter de groengele verticale banen, die sinds 1996 ook de basis van het thuisshirt vormen. Door dit patroon ook in het nieuwe logo te verwerken, wordt meer eenheid en herkenbaarheid in de uitstraling van de club gebracht.
ADO Den Haag wordt vaak getypeerd als een volksclub waar een Engelse ambiance heerst. Bij thuiswedstrijden is deze beleving zowel binnen de lijnen als daarbuiten sterk aanwezig. Door als ‘drager’ voor het nieuwe logo voor een schildvorm te kiezen, ademt het nadrukkelijk de Engelse cultuur uit.
Op 1 februari 2005 viert ADO Den Haag haar 100-jarig lustrum. Daarmee is zij één van de oudste clubs uit het Nederlandse betaald voetbal. ADO is trots op het feit dat zij als een authentieke en traditionele voetbalclub met een roemrucht verleden wordt gezien. Ook dit aspect is nadrukkelijk in de vormgeving meegenomen door terug te grijpen naar klassieke elementen. Het speciaal ontwikkelde ADO-schild kan bovendien gezien worden als een moderne variant op het originele driehoekige ADO-logo. Daarmee bevat het – naast de ‘Engelse’ link – ook een historische verwijzing.
Deze traditionele insteek heeft echter geenszins een ouderwetse uitstraling tot gevolg. De verwijzingen naar het verleden zijn immers op moderne wijze vormgegeven. ‘Een eigentijds klassiek logo, dat Engels aandoet’ is misschien wel de beste typering.
Om te waarborgen dat het nieuwe logo tegemoet komt aan de sentimenten van de supporters, is het in nauwe samenwerking met de supporterscoördinator ontwikkeld. In het kader van het 100-jarig jubileum zal in een later stadium tevens een speciale ‘centennial’-variant van het nieuwe logo worden ontworpen.