Bron van dit artikel
Datum plaatsing: 27-09-2017 22:30:00
Mattijs Manders over strijd met Chinezen
Sponsoring kan soms leiden tot hoogoplopende conflicten, zo blijkt uit het openhartige verhaal van Mattijs Manders, algemeen directeur ADO Den Haag.
door Jeroen Mirck
De strijd met de nieuwe Chinese eigenaar United Vansen reikte tot aan de rechtbank. Hoe los je zo'n conflict op? Manders speelde open kaart op het Sponsorcongres. 'Het was oorlog.'
Wie een voetbalclub aan de man wil brengen, laat natuurlijk een filmpje zien met doelpunten en de geweldige stadionsfeer. Zo ook Mattijs Manders op het Sponsorcongres in Muiden. 'Het lijkt wel alsof we de Champions League hebben gewonnen', grinnikt de ADO-directeur voor een zaal vol sponsormanagers. 'Eerlijk is eerlijk: ons roemruchte verleden bestaat vooral uit zwart/wit-beelden, maar toch gingen we ook in 2011 nog Europa in. Vroeger stonden we ook bekend als de club met de lastige supporters. Inmiddels staan we eerder te boek als het braafste jongetje van de klas, al moet je je afvragen of je dat echt wilt zijn.'
Het Chinese avontuur van ADO Den Haag is een verhaal zonder weerga. De Haagse voetbalclub stond te koop en United Vansen (UVS) wilde gaat in het Europese voetbal stappen, dus was er razendsnel een deal. Eigenaar Wang bleek echter totaal geen kennis te hebben van het Nederlands en Europees voetbal. Manders maakte het allemaal van dichtbij mee. 'Meneer Wang bleek een andere kijk op het aansturen van de club te hebben dan de door hemzelf aangestelde directie. Het waren ook hectische rvc-vergaderingen, die soms wel twaalf uren duurden. Het was oorlog.'
Rechtszaak tegen eigenaar
Toen de betalingen van United Vansen niet binnenkwamen, stond de club ineens op de rand van een faillissement. Manders zat met zijn handen in het haar. 'Er kwam geen geld uit China, maar er waren al wel financiële afspraken aangegaan.' Manders stapte met NautaDutilh naar de ondernemerskamer om de macht uit de Chinese handen te halen. 'Zo zouden we de ruimte en tijd hebben om deze zaak op te lossen. Wang zou geen voorzitter meer zijn van de aandeelhouders. Raar om voor de rechter tegenover de man te staan die jou heeft aangesteld. Toch wonnen we deze zaak glansrijk. Een week erna wonnen we ook een zaak voor de rechtbank om ons geld te krijgen.'
Na deze 'vervelende periode' (zegt Manders eufemistisch) is de algemeen directeur naar China gegaan om de zaken uit te spreken. Beide partijen gingen toch weer samen verder. Daarmee was het gedoe nog niet voorbij. 'UVS wilde ineens investeren in de club, maar ook de gemeente was natuurlijk een aandeelhouder. Die wilde liever niet door met de Chinezen, maar er waren geen andere concrete geldschieters, dus lag er geen alternatief.'
In alle opzichten was het op eieren lopen. Het dilemma van Manders was dat hij het sponsorgeld van UVS niet direct volledig durfde uit te geven aan spelers omdat hij daarvoor meerjarige contracten moet afsluiten, maar niet zeker weet of het bedrijf over drie jaar nog wel sponsor zou zijn.
Chinese markt
Ongeacht al het gedoe is China onbetwist een interessante groeimarkt, zeker ook voor Europese voetbalclubs. 'De president wil dat zijn land op termijn wereldkampioen wordt, dus draait alles daar nu om voetbal. Bovendien zit er heel veel geld', zegt Manders. 'Als er een Chinese voetballer in Nederland voetbalt, staat daar direct 2,5 miljoen euro aan sponsorgeld achter van Chinese bedrijven die daar een graantje van willen meepikken.'
Toch moest Manders wel uitleggen aan United Vansen dat een club selecteert op kwaliteit. 'Zet die Chinees desnoods op de tribune, kreeg ik te horen. Dat klinkt leuk, maar dat kan ik niet uitleggen aan de andere spelers. Iemand van buiten de EU moet ik namelijk 4,5 ton betalen, terwijl de rest van de spelers de helft verdient. Dat geeft scheve gezichten.'
Al met al gaat het moeizaam met sponsors in het Nederlandse voetbal, erkent Manders. 'Het zijn met name MKB'ers. Veel van die bedrijven weten nu bij God nog niet hoe ze datzelfde sponsorbedrag volgend jaar opnieuw op tafel gaan leggen. Als je de Nederlandse markt vergelijkt met Engeland, komt er hier veel meer geld uit sponsoring. In de Premium League is dat slechts 15%. Het tv-geld is daar allesbepalend.'
Zakendoen met Chinese bedrijven is volgens Manders hoe dan ook interessant, want er zit veel geld, maar het is ook lastig. 'Ajax heeft ook Chinese partners, maar ik spreek ze wel eens en merk ook bij hen dat ze zich nog afvragen hoe ze dat precies kunnen uitnutten.'