support Casper
 
volg adofans.nl op ....
social media links volg adofans op Twitter volg adofans op Facebook volg adofans via RSS Join adofans op linkedin Join adofans op instagram
COMPETITIESTAND
      w g v p
1 EXC 14 9 2 3 29
2 HEL 14 8 3 3 27
3 GRA 14 7 5 2 26
4 VOL 14 8 2 4 26
5 DBO 14 7 4 3 25
6 DOR 14 7 4 3 25
7 EMM 14 7 3 4 24
8 CAM 14 7 1 6 22
9 TEL 15 5 7 3 22
10 ADO 14 5 6 3 21
11 RJC 14 5 5 4 20
12 JAZ 14 5 2 7 17
13 TOP 14 4 4 6 16
14 EIN 15 4 4 7 16
15 JPS 14 4 2 8 14
16 MVV 15 2 7 6 13
17 JAJ 14 2 6 6 12
18 VVV 15 3 2 10 11
19 JUT 14 1 5 8 8
20 VIT 14 2 6 6 6
Prediction League
predictionleague
Bron van dit artikel
Computable

Datum plaatsing: 20-08-1999 12:20:00

Hoofdsponsor Solidium breidt fors uit



Solidium breidt fors uit met drie overnames
 

Met groei wil dienstverlener opboksen tegen Cap en CMG
 
AMSTERDAM   ROY OP HET VELD
IT-dienstverlener Solidium uit Culemborg heeft afgelopen dinsdag drie branchegenoten overgenomen: Xirion uit De Meern, Cadenz uit Capelle a/d IJssel en Olympic uit Hilversum. Hiermee groeit de dienstverlener in één klap van driehonderd naar 550 medewerkers. De geconsolideerde omzet en bruto-winst bedragen ruim honderd miljoen respectievelijk 25 miljoen gulden.
 
Solidium zelf is al een fusiebedrijf. In november 1998 gingen Client Solutions en Match4 samen. Investeringsmaatschappij Gilde nam destijds een belang van 25 procent in de onderneming. Hoewel ze vooralsnog onder eigen naam werken, ressorteren Client Solutions en Match4 net als de drie nieuwe dochters onder de holding-organisatie Solidium. Met de drieklapper van afgelopen week is een investering van veertig à vijftig miljoen gulden gemoeid. De overnamehonger van het bedrijf is echter nog niet gestild. Daarom stelt algemeen directeur Anton Greve meer acquisities in het vooruitzicht en ambieert hij zelfs een beursgang. "Op ons vakgebied concurreren we met bedrijven als Cap Gemini en CMG. Maar als het om substantiële contracten gaat bij grote klanten hebben we meer body nodig", motiveert de ambitieuze Greve de strategie van Solidium.
 
Technische kennis
In vergelijking met de grote dienstverleners waar Solidium zich onder wenst te scharen, volgt het een enigszins afwijkende bedrijfsstrategie. De onderneming laat zich niet voorstaan op uitgebreide kennis van de branches van zijn klanten, maar profileert zich met technische kennis. "Wij verkopen softwaregereedschappen van de drie grootste leveranciers ter wereld: Sterling, IBM en Oracle. Daaromheen bouwen we kennis op. Laat de verticale marktkennis maar aan Cap over. Wij kruipen dicht tegen de leverancier aan en besteden daarmee veel aandacht aan kwaliteit", aldus Greve.
De problematiek bij de klant wordt echter niet uit het oog verloren: "Wij hebben natuurlijk ook wel materiekennis, maar het gaat ons primair om de gereedschappen. Op het gebied van IBM- en Sterling-technologie hebben we inmiddels fors beet. Onze Oracle-expertise zit nog in een pril stadium." Bovendien doet Solidium zaken met de top-100 bedrijven in Nederland zoals ABN Amro, Leaseplan en Informatie Beheer Groep. En die klanten, zo beargumenteert Greve, hebben zelf al veel materiekennis in huis.
 
Nog geen Cap Gemini
Met de overnames probeert Solidium de concurrentie met de grote dienstverleners aan te gaan. "We zijn nog geen Cap Gemini, maar als we nog een overname doen, kunnen ze niet meer om ons heen", zegt Greve strijdvaardig. Door competence centers op te zetten rond de verschillende technologieën - die versterkt worden door de verschillende overnames - denkt Solidium altijd op het goede paard te wedden. "Iedereen mag zeggen waar het heen gaat, maar wij zitten altijd goed."
Voordat verdere overnames aan bod komen, wil Solidium op eigen kracht met 15 tot 20 procent per jaar verder groeien tot ongeveer zevenhonderd werknemers. "Maar we kijken met een schuin oog ook in de richting van een beursgang." Greve trekt nog een à anderhalf jaar uit voor deze ambitie. Het beurskapitaal dient om de verdere groei te financieren en, om met de woorden van Solidium-directeur te spreken: "om op het niveau te komen van bedrijven als Ordina, zodat je daar serieus tegenspel kunt bieden."
 
Overmoedig
Naast een advertentiecampagne timmert Solidium hard aan de weg om zijn naam gevestigd te krijgen in de IT-wereld en daarbuiten. Zo sponsort de onderneming Veronica's Beachvolley en het Grolsch Open tennistoernooi. Omdat de meeste directieleden van Solidium een voorliefde voor voetbal hebben, is het niet verwonderlijk dat het bedrijf shirtsponsor is geworden van een voetbalclub uit de totodivisie: ADO Den Haag. "Den Haag is een grote Nederlandse stad zonder eredivisie-voetbal. Daar moet natuurlijk verandering in komen", meent Greve. De algemeen steekt zijn ambities niet onder stoelen of banken: "Wij willen naar de beurs en ADO moet naar de champions league."
 
Xirion, Cadenz en Olympic
De drie overgenomen bedrijven bewegen zich op verschillende markten en versterken de verschillende competence centers van Solidium. Xirion uit De Meern heeft 45 medewerkers in dienst en is gespecialiseerd in het beheer van Unix- en Windows NT-systemen. Cadenz uit Capelle a/d IJssel, waar tachtig mensen werken, weet alles van Lotus-technologie af. Maar ook Oracle en NT-kennis behoort tot het pakket. Olympic uit Hilversum is de grootste vis die Solidium vangt. Met 120 medewerkers, waarvan veertig ingehuurd, is deze organisatie vooral actief op de AS/400-markt, de traditionele markt van Client Solutions.