w | g | v | p | |||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | EXC | 14 | 9 | 2 | 3 | 29 |
2 | HEL | 14 | 8 | 3 | 3 | 27 |
3 | GRA | 14 | 7 | 5 | 2 | 26 |
4 | VOL | 14 | 8 | 2 | 4 | 26 |
5 | DBO | 14 | 7 | 4 | 3 | 25 |
6 | DOR | 14 | 7 | 4 | 3 | 25 |
7 | EMM | 14 | 7 | 3 | 4 | 24 |
8 | CAM | 14 | 7 | 1 | 6 | 22 |
9 | TEL | 15 | 5 | 7 | 3 | 22 |
10 | ADO | 14 | 5 | 6 | 3 | 21 |
11 | RJC | 14 | 5 | 5 | 4 | 20 |
12 | JAZ | 14 | 5 | 2 | 7 | 17 |
13 | TOP | 14 | 4 | 4 | 6 | 16 |
14 | EIN | 15 | 4 | 4 | 7 | 16 |
15 | JPS | 14 | 4 | 2 | 8 | 14 |
16 | MVV | 15 | 2 | 7 | 6 | 13 |
17 | JAJ | 14 | 2 | 6 | 6 | 12 |
18 | VVV | 15 | 3 | 2 | 10 | 11 |
19 | JUT | 14 | 1 | 5 | 8 | 8 |
20 | VIT | 14 | 2 | 6 | 6 | 6 |
door Dennis Jansen
DSW besluit binnen drie weken of het doorgaat als hoofdsponsor bij ADO Den Haag. De zorgverzekeraar is voor het derde jaar hoofdsponsor van de Haagse voetbalclub.
„Niet ik alleen beslis dat. Dat doe ik in samenspraak met de raad van commissarissen,” zegt Chris Oomen, directeur van DSW.
In de afweging om door te gaan speelt de huidige (zorgwekkende) situatie van ADO Den Haag geen rol, zegt Oomen die op de hoogte is. „Ik heb begrepen dat de hoop gevestigd was op een spookinvesteerder. Ik hoop oprecht dat de club het redt, want het zou een schande zijn als je zo’n duur en fraai stadion hebt en geen club van niveau.”
Opmerkelijk genoeg is Oomen zelf dit seizoen nog niet in het stadion geweest om een competitiewedstrijd bij te wonen. „Ik vond dat de skybox klaar moest zijn. Dat is nu eindelijk het geval, maar vorige week koos ik voor Excelsior-Feyenoord. Ik denk wel dat ik dit seizoen nog een keer ga kijken, hoor.”
Oomen werd vorig jaar geconfronteerd met twee gestaakte wedstrijden van ADO Den Haag. Tegen Vitesse (in november 2006) kwamen fans het veld op, tegen FC Groningen (april 2007) gooiden supporters vuurwerk. „In die periode na Vitesse wilde ik absoluut geen sponsor zijn van ADO Den Haag,” bekent hij. Oomen koos voor een opmerkelijke actie. Na Vitesse en het daaraan gekoppelde vertrek van trainer Frans Adelaar, die zich bedreigd voelde en opstapte, haalde Oomen de naam DSW van het shirt. De letters op het shirt werden afgeplakt met een blauw vierkanten vlak. De voetballers werd gekscherend vergeleken met Teletubbies. Ze klaagden zelf dat de stof niet lekker zat. Oomen werd beticht van een publiciteitsstunt. „Dit is anti-reclame voor ons bedrijf,” vond hij zelf. Hij voegde er ook een waarschuwing aan toe: nog meer rottigheid en hij zou de handen van ADO Den Haag aftrekken. Pas begin begin april keerde de naam van DSW weer terug op het tricot.
Overigens degradeerde ADO Den Haag dat seizoen. „De groep en organisatie waren geen één geheel,” aldus Oomen nu.
ADO Den Haag is de rottigheid nog niet voorbij. In Den Bosch was er een supportersrel, in Helmond anderhalve week geleden bakkeleiden speler Rijaard en Marco Gentile. „Na Helmond dacht ik wel: het gedoe houdt maar niet op. Ik denk niet dat ons bedrijf daar schade van oploopt, maar ik heb daar zelf wél last van. Daags na Helmond werd ik daar meteen over aangesproken. Dat is niet leuk. Ik ben wel blij dat de club maatregelen heeft genomen.”
Volgens Oomen heeft ADO Den Haag geregeld moeite gedaan voor contractverlenging, maar wie de woorden van de directeur goed beluistert, neigt naar de conclusie dat DSW straks afscheid neemt als hoofdsponsor. Oomen: „We zijn er gewoon nog niet over uit. Maar spijt van de sponsorsing van ADO Den Haag hebben we zeker niet.”