support Casper
 
volg adofans.nl op ....
social media links volg adofans op Twitter volg adofans op Facebook volg adofans via RSS Join adofans op linkedin Join adofans op instagram
COMPETITIESTAND
      w g v p
1 EXC 14 9 2 3 29
2 HEL 14 8 3 3 27
3 GRA 14 7 5 2 26
4 VOL 14 8 2 4 26
5 DBO 14 7 4 3 25
6 DOR 14 7 4 3 25
7 EMM 14 7 3 4 24
8 CAM 14 7 1 6 22
9 TEL 15 5 7 3 22
10 ADO 14 5 6 3 21
11 RJC 14 5 5 4 20
12 JAZ 14 5 2 7 17
13 TOP 14 4 4 6 16
14 EIN 15 4 4 7 16
15 JPS 14 4 2 8 14
16 MVV 15 2 7 6 13
17 JAJ 14 2 6 6 12
18 VVV 15 3 2 10 11
19 JUT 14 1 5 8 8
20 VIT 14 2 6 6 6
Prediction League
predictionleague
Bron van dit artikel
AD Haagsche Courant

Datum plaatsing: 02-10-2010 09:15:00

Hagenaar en ADO-fan Hendriks man achter deal met KYOCERA


De kogel is door kerk: voor het einde van dit kalenderjaar prijken de letters van Kyocera op het stadion van ADO Den Haag. Het was het nog heel even spannend.


„Je moet aan allerlei eisen voldoen wat betreft draagconstructie en windkracht, maar nu kunnen we aan de slag, zegt Etienne Hendriks, directeur van de multinational, Hagenaar en ADO-fan.

Door Dennis Jansen

Op de Open Dag van ADO Den Haag hingen er tal van affiches van Kyocera, want: hoe sprak je die naam eigenlijk uit? „We hoorden dat van de supporters waarop we meteen hebben ingesprongen. We hebben dus een fonetische tekst gemaakt, zeg maar een beetje op z'n Haagse Harry's, om de naam van ons bedrijf letterlijk bespreekbaar te maken. Het gaat toch om het stadion. Ik geloof wel dat dat gelukt is," zegt Etienne Hendriks, directeur van Kyocera Nederland, één van de Europese takken van de multinational in Japan.

Het nieuwe stadion van ADO Den Haag, in de oksel van het Prins Clausplein, had sinds de opening in 2007 in de volksmond al meerdere namen. “Haags Bakkie” werd het aanvankelijk cynisch genoemd naar dat typische Haagse halfvolle bakkie koffie, omdat het onderkomen in dat eerste jaar in de eerste divisie maar halfvol zat. Fans spraken echter liever over het Aad Mansveld Stadion, vanwege hun geliefde icoon van wie op het Heldenplein ook een standbeen verrees. Sinds de zomer van dit jaar heeft de thuishaven een officiële naam: het Kyocera Stadion. Dat was even wennen.
„Maar ik heb de indruk dat onze naam inmiddels is geaccepteerd, door de buitenwereld én door de fans. Dat hebben we ook te danken aan VI Oranje, dat programma in het Kurhaus tijdens het WK afgelopen zomer. Irene Bol vertelde daar namens de club elke avond wat er de volgende dag allemaal te doen was in Den Haag. Daarbij liet zij onze naam elke dag wel een keertje vallen. En er keken veel mensen naar, dat programma. Dat heeft de acceptatie gemakkelijker gemaakt” aldus Hendriks van Kyocera, fabrikant van printers en multifunctionele kopieermachines.

Aan de hand van zijn vader ging de huidige directeur vroeger al als jochie naar het Zuiderpark. ,,ADO was mijn club. Ik ben een tijdje weggeweest, maar toen de club verhuisde naar het nieuwe stadion, kwam de interesse weer. Jeffrey Huf heeft me geïntroduceerd bij de clubleiding. Als Hagenaar, fan én directeur leek het me prachtig om onze naam op de een of andere manier aan ADO te verbinden. Shirtsponsor kon niet meer, vandaar dat we hebben ingezet op de naam op het stadion”.

Hendriks visiteert jaarlijks een aantal keer het moederbedrijf in Osaka (Japan) maar de laatste maanden ging hij op bevlogen manier voor één agendapunt: de naam op het stadion krijgen. „Ik ben er een jaar mee bezig geweest, maar het is gelukt".
Sinds de entree in Forepark deed ADO Den Haag verwoede doch vergeefse pogingen een naamgever te strikken. Aanvankelijk was het plan tien miljoen euro te vragen voor tien jaar de naam op het stadion. Kyocera tekende voor drie jaar voor beduidend minder geld, maar heeft een optie voor nog eens 3 jaar. In juni van dit jaar konden de glazen worden geheven, waarna het wachten was op de letters. Dat werd nog spannend, aldus Hendriks. “Het was nog niet zo simpel. Je hebt te maken met draagconstructie en windkracht. Deze week hebben wij pas toestemming gekregen, al moet ook de gemeente Den Haag nog goedkeuring verlenen. Maar we kunnen aan de slag."

Eind van dit jaar moeten de automobilisten het vanaf de A4 en Al2 kunnen zien: Kyocera Stadion in
witte letters van vijf meter hoog over een lengte van zestig meter. Nu al geniet het bedrijf van de samenwerking, ook door de geweldige opmars van ADO op sportief gebied. „Wat dat betreft hebben we elkaar gevonden. We gaan geweldig zo."