Bron van dit artikel
Datum plaatsing: 06-09-2024 20:41:00
Good Practice - ADO Den Haag X PLYRS: Wat doen we met die oude voetballen?
Het seizoen 2024/’25 is net afgetrapt en dat betekent een lading aan nieuwe ballen. Maar wat doet de club met de ballen van het seizoen ervoor? Of andere overtollige ballen die op de club rondzwerven?
bron: knvbexpertise.nl
Welke unieke mogelijkheden zijn hiervoor voor verdere ontwikkeling? Om als club echt te groeien en te diversifiëren, kan men verder kijken dan de bal op het veld. Hier komt het idee van upcycling om de hoek kijken. De start-up PLYRS bedacht een duurzame, laagdrempelige oplossing om de ballen om te zetten in kleine merchandise-items en werkt daarmee al samen met binnenlandse en buitenlandse BVO’s en leagues. KNVB Expertise sprak met oprichter Azer Khan en als Haags bedrijf hun vertrouwde partner ADO Den Haag, om het initiatief uit te lichten.
Upcyclen van materialen
Iedere voetbalclub heeft voetballen die op een gegeven moment aan vervanging toe zijn. PLYRS bedacht een eenvoudig maar technisch verfijnd concept om deze ballen om te zetten naar kleinschalige merchandise. Met behulp van machines, printers en handwerk worden opgestuurde of zelfs opgehaalde ballen omgezet naar clubitems. Khan legt het product uit: “Ballen upcyclen is onze core business en momenteel maken we van één oude voetbal tussen de 25 en 30 sleutelhangers, magneten en badges voor tassen, petjes en jassen. De voetballen worden volledig uit elkaar gehaald en vervolgens worden deze verwerkt naar nieuwe producten met het logo en huisstijl van de club.”
“Nu kijkt men naar het probleem, wat doen we met de oude ballen? Maar je kan ook kijken vanuit de duurzaamheidsambitie: Azer Khan - PLYRS
PLYRS werkte in Nederland al samen met een aantal BVO’s en clubs uit het buitenland kloppen nu ook aan de deur. ADO Den Haag werkt al jaren samen met PLYRS, die sponsor was voor het G-voetbal qua duurzame kleding en ballen. “Azer wou iets terugdoen voor de stad en de club en door de diversificatie naar duurzame merchandise konden we de bestaande samenwerking nog breder trekken.”, vertelt Kees Brouwers, Manager MVO & Duurzaamheid bij ADO Den Haag. “De fan ziet de ballen tijdens de wedstrijd. Die gaan van het eerste elftal naar de jeugdopleiding en worden daarna gebruikt voor sociaal-maatschappelijke activiteiten. Vervolgens zet Azer die ballen om naar kwalitatief, hoogwaardige merchandise. Die neemt de fan weer mee aan zijn sleutelbos naar het stadion, waardoor de cirkel rond is.”
Duurzame, strategische voordelen
Upcycling is niet zomaar een trend; het is een duurzame strategie die clubs kunnen omarmen om hun impact, al dan niet kleinschalig, te vergroten.
Volgens Brouwers is de beweging #ADOgroen één van de strategische pijlers van de club, wat ervoor zorgt dat het binnen de gehele club breed gedragen wordt. Deze producten zijn kleine inkomstenbronnen, maar dragen wel bij aan een sterke boodschap. In plaats van items van metaal wordt het gemaakt van herbruikbare producten. Bovendien worden de items van PLYRS lokaal geproduceerd wat bijdraagt aan de lokale werkgelegenheid, in plaats van geïmporteerde artikelen. “We houden rekening met het businessmodel van de clubs, de winstmarges verschillen minimaal ten opzichte van geïmporteerde producten.”, aldus Khan.
De bestaande producten worden nog niet direct vervangen door de duurzame items. “Als je dat als club doet, ben je echt onderscheidend en duurzaam bezig. Merchandise is niet de core business van een BVO, ze halen er ook niet de meeste omzet uit. Nu kijkt men naar het probleem, wat doen we met de oude ballen? Maar je kan ook kijken vanuit de duurzaamheidsambitie. De positieve impact die je hiermee kan maken, kan op meerdere manieren dan alleen financieel winstgevend zijn.”
De Sustainable Development Goals (SDG’s) zijn onlosmakelijk verbonden met duurzaamheidsstrategieën van organisaties. Het initiatief van PLYRS sluit uitstekend aan op SDG 12: Verantwoorde consumptie en productie. Met het initiatief wordt de afvalproductie aanzienlijk beperkt via preventie, vermindering, recycling en hergebruik van ballen. Khan doet er zijn voordeel mee: “Dat is ook het statement dat we maken en ook een club kan maken. SDG nummer 12, voor de 12e man, speciaal voor de fans.”
Fanbeleving
Merchandise hoeft geen groot merk te zijn, het draait om het creëren van authentieke, betekenisvolle producten voor de fans. Een bal van een jeugdteam of het winnende doelpunt in een derby, achter iedere bal zit een verhaal. In samenwerking met de clubs achterhaalt PLYRS het verhaal van de bal. Op het bijbehorende kaartje van de sleutelhanger staat een QR-code en na het scannen kan informatie worden ingezien zoals waar de bal vandaan komt en tijdens welk seizoen deze is gebruikt. Deze informatie draagt bij aan het verhaal en een stukje eigenaarschap voor de fans.
Het scannen van deze QR-code geeft PLYRS en de club informatie over de locatie waar deze gescand is. Khan licht toe: “Je ziet dat items van een club door heel het land gescand worden. Deze data geven ook inzicht in het bereik van de fanbase.”
“Maar het kan groter. Als een club eerst content maakt met een bekende speler of een betekenisvolle bal, die meerdere fans vervolgens kunnen kopen als sleutelhanger van zijn of haar favoriete club, hoe mooi zou dat zijn?” geeft Khan als voorbeeld. Brouwers schetst een soortgelijke visie: “Als onze nieuwe spits een hattrick maakt, zal er een grotere vraag zijn naar diezelfde ballen die we omzetten in sleutelhangers. Echter zullen wij dit maar eens per seizoen organiseren, omdat het commerciële gedeelte de duurzaamheidsvisie niet moet overstijgen. We willen juist laten zien dat dit hand in hand kan gaan. 99% van de ballen zullen de reguliere route doorlopen.” Door creatief om te gaan met storytelling wek je meer interesse op van fans, zoals Khan vertelt: “Bij Atlético Madrid gaan sleutelhangers juist het hardst, zonder enige vorm van fanbeleving eraan te koppelen. Ook zij raakten geïnteresseerd door dit duurzaam en aantrekkelijk verhaal."
“Je maakt pas impact door supporters te activeren en te inspireren om zelf duurzamere keuzes te maken.”
Kees Brouwers – ADO Den Haag
Uitdagingen
Het aan boord krijgen van vele stakeholders is één van de grootste uitdagingen. Binnen de club is het ten eerste de strategieformulering waar het omarmen van upcyclen op aansluit. Het initiatief kan als afzonderlijk project worden opgezet zonder onderdeel uit te maken van een overkoepelende ambitie. Het kan ook een uitvoering zijn van een voor de club voordelige strategie, zoals bij ADO Den Haag. “#ADOgroen is geen verdienmodel. Je kunt niet pas eerst je eigen huis op orde hebben door bijvoorbeeld binnen 5 jaar CO 2-neutraal te zijn en daarna verder te kijken. Wellicht staat Den Haag dan al onder water. Je maakt pas impact door supporters te activeren. Dat is ook het doel van dit initiatief, supporters inspireren en aan het denken zetten om zelf duurzamere keuzes te maken.”
Bovendien zijn interne voortrekkers van duurzaamheid belangrijk, zoals bij Excelsior het geval was. Afgelopen seizoen kwam een jeugdtrainer van de Kralingers in contact met PLYRS om sleutelhangers te produceren van hun eigen trainingsballen. Deze sleutelhangers werden verkocht om geld in te zamelen voor deelname aan een internationaal toernooi. Khan bevestigt dit: “Je moet iemand hebben die het voortouw neemt. Dit kan een MVO manager zijn, zoals Kees bij ADO Den Haag. Maar intern zijn er genoeg mensen die de aantrekkelijkheid van dit product én het verhaal inzien. Je moet ze alleen zien te vinden.”
Mocht je in contact willen komen met Azer Khan of Kees Brouwers, of heb je vragen over de good practice, neem contact op met KNVB Expertise via expertise@knvb.nl.