w | g | v | p | |||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | EXC | 14 | 9 | 2 | 3 | 29 |
2 | HEL | 14 | 8 | 3 | 3 | 27 |
3 | GRA | 14 | 7 | 5 | 2 | 26 |
4 | VOL | 14 | 8 | 2 | 4 | 26 |
5 | DBO | 14 | 7 | 4 | 3 | 25 |
6 | DOR | 14 | 7 | 4 | 3 | 25 |
7 | EMM | 14 | 7 | 3 | 4 | 24 |
8 | CAM | 14 | 7 | 1 | 6 | 22 |
9 | TEL | 15 | 5 | 7 | 3 | 22 |
10 | ADO | 14 | 5 | 6 | 3 | 21 |
11 | RJC | 14 | 5 | 5 | 4 | 20 |
12 | JAZ | 14 | 5 | 2 | 7 | 17 |
13 | TOP | 14 | 4 | 4 | 6 | 16 |
14 | EIN | 15 | 4 | 4 | 7 | 16 |
15 | JPS | 14 | 4 | 2 | 8 | 14 |
16 | MVV | 15 | 2 | 7 | 6 | 13 |
17 | JAJ | 14 | 2 | 6 | 6 | 12 |
18 | VVV | 15 | 3 | 2 | 10 | 11 |
19 | JUT | 14 | 1 | 5 | 8 | 8 |
20 | VIT | 14 | 2 | 6 | 6 | 6 |
tekst: Ilah Rubio
In het stadion van de Haagse club wordt immers menige zakelijke deal beklonken, aldus directeur Marco Esser van The Hague & Partners. "Dat wordt dadelijk veel minder.''
Marco Esser, in het verleden commissaris bij de Haagse voetbalclub, ziet met pijn in het hart hoe 'zijn' ADO wekelijks verliest. De Haagse club kwakkelt al jaren, maar dit jaar zijn de resultaten wel héél erg slecht. Niets wijst er ook op dat dit binnenkort verandert.
Tenzij er een wonder gebeurt, degradeert de voetbalclub van de derde stad van Nederland eind dit seizoen naar de Keuken Kampioen Divisie. "En dat zou een ramp zijn voor Den Haag'', denkt Marco Esser. Op meerdere fronten.
Belangrijk
"Het welbevinden van heel veel mensen in de stad hangt af van het succes van deze club. Sommige Hagenaars staan ermee op en gaan ermee naar bed. Het is heel belangrijk voor de identiteit van deze mensen. Die houden van ADO omdat het de club is van hún stad. Het is algemeen bekend dat als je je prettig voelt, het ook economisch goed gaat met een samenleving. Een degradatie heeft dus ook effect op de economie.''
De businessclub van ADO zal het zeker gaan voelen. "Daar zit heel zakelijk Haaglanden'', weet Esser. "Voor deze hele regio is dat dé club.'' Drie van de vier hoofdsponsors van ADO komen ook uit het Westland. "In het stadion kom je elkaar als ondernemer tegen en leer je elkaar kennen. En als je elkaar kent, ga je elkaar ook opdrachten gunnen. Het levert gewoon meer business op.''
Als ADO dadelijk in de Keuken Kampioen Divisie speelt, wordt het voor veel ondernemers een stuk minder aantrekkelijk om naar het stadion te gaan. "Het heeft dan minder status.''
Het wordt voor lokale ondernemers ook minder interessant om belangrijke zakelijke partners uit te nodigen bij wedstrijden, denkt hij. Zelf nam Esser ooit tijdens een wedstrijd tegen PSV een ondernemer uit Eindhoven, die iets deed met cybersecurity, mee naar ADO. "Die wilde hier een vestiging openen vanwege alle overheidsinstanties in deze stad. Die kun je dan meenemen naar zo'n voetbalwedstrijd.'' Het bedrijf heeft zich daarna daadwerkelijk in Den Haag gevestigd.
Ook wijst Esser erop dat ADO in normale tijden zo'n 10.000 supporters trekt bij thuiswedstrijden. "Jaarlijks heb je minimaal 17 thuiswedstrijden. Dat zijn 170.000 mensen die ook geld uitgeven in de stad. Dat wordt in de Keuken Kampioen Divisie veel minder. Het stadion is dan waarschijnlijk voor minder dan de helft gevuld. Maar het allerbelangrijkste is misschien toch het welbevinden van de stad. Ik denk dat het ook iets doet met het zelfvertrouwen van een stad.''
Zwaar weer
Niet alleen sportief hangen er donkere wolken boven de club. Ook financieel verkeert ADO Den Haag in zwaar weer omdat de Chinese grootaandeelhouder United Vansen zou weigeren om nog geld over te maken. Onlangs werd ook bekend dat de aandeelhouder in gesprek is met andere partijen over een overname.
Een van de gegadigden zou de Zwitserse investeringsmaatschappij Cosinus Group Capital zijn, waar de in Den Haag geboren Anthony Rothengatter uitvoerend partner is. Er moet sowieso snel wat gebeuren bij ADO Den Haag, omdat de club anders niet aan haar betalingsverplichtingen kan voldoen.