w | g | v | p | |||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | EXC | 14 | 9 | 2 | 3 | 29 |
2 | HEL | 14 | 8 | 3 | 3 | 27 |
3 | GRA | 14 | 7 | 5 | 2 | 26 |
4 | VOL | 14 | 8 | 2 | 4 | 26 |
5 | DBO | 14 | 7 | 4 | 3 | 25 |
6 | DOR | 14 | 7 | 4 | 3 | 25 |
7 | EMM | 14 | 7 | 3 | 4 | 24 |
8 | CAM | 14 | 7 | 1 | 6 | 22 |
9 | TEL | 15 | 5 | 7 | 3 | 22 |
10 | ADO | 14 | 5 | 6 | 3 | 21 |
11 | RJC | 14 | 5 | 5 | 4 | 20 |
12 | JAZ | 14 | 5 | 2 | 7 | 17 |
13 | TOP | 14 | 4 | 4 | 6 | 16 |
14 | EIN | 15 | 4 | 4 | 7 | 16 |
15 | JPS | 14 | 4 | 2 | 8 | 14 |
16 | MVV | 15 | 2 | 7 | 6 | 13 |
17 | JAJ | 14 | 2 | 6 | 6 | 12 |
18 | VVV | 15 | 3 | 2 | 10 | 11 |
19 | JUT | 14 | 1 | 5 | 8 | 8 |
20 | VIT | 14 | 2 | 6 | 6 | 6 |
Tom van den Berg (@tomvdberg1 ),
Blogs, Social media in de sport
Nadat eerder het duel om het Twitterkampioenschap in een remise eindigde is het tijd om te kijken hoe de Eredivisie clubs het op Facebook doen. Hoe scoren de clubs uit de Eredivisie op Facebook? Tegenwoordig zijn er veel mensen op Facebook te vinden net als veel bedrijven. Zo heeft van de top 100-adverteerders 2/3 een Facebook-fanpage, maar het nut ervan (voor henzelf en de doelgroep) is vaak onduidelijk. Reviews bijvoorbeeld zijn een zeldzaamheid, slechts 7% van de bedrijven staat reviews toe op hun fanpage en ook adequaat reageren op klachten gebeurt lang niet altijd. Op de pagina’s is weinig interactie, sterker nog 90% van de bedrijven gebruikt het alleen voor het plaatsen van informatie. In dit kader is het interessant om te kijken naar de activiteiten van voetbalclubs in de Eredivisie op Facebook.
Official vs Unofficial
Voetbalclubs hebben vaak veel supporters die zich erg verbonden voelen met hun club. Facebook lijkt dan een ideaal medium om deze verbintenis tot uiting te laten komen en uiteindelijk zelfs te versterken. Ik heb een klein onderzoekje gedaan naar de Facebook pagina’s van de 18 Eredivisie clubs. Daarin heb ik alleen de officiële pagina’s opgenomen, veel clubs hebben namelijk meerdere pagina’s. En het komt ook regelmatig voor dat de niet officiële pagina’s een stuk meer likes hebben dan de officiële pagina’s. De reden is dat ik de communicatie van Facebook op de website ook heb meegenomen en daar worden alleen de officiële Facebook pagina’s gebruikt.
Resultaten
In de onderstaande tabel zijn de resultaten te zien. Feyenoord staat daar wel bovenaan, in de Eredivisie lukt het ze al meer dan tien jaar niet meer, maar in mei 2011 zijn ze wel dé Facebook kampioen. Op basis van Facebook zou Ado den Haag volgend jaar zelfs voorronde Champions League spelen waar ze het nu moeten doen met ‘slechts’ Europa League. Verder eindigen VVV en Willem II in de middenmoot, waar ze in de Eredivisie respectievelijk als 17e en 18e eindigden. Roda, AZ en Heracles daarentegen scoren op Facebook een stuk slechter. Dit is een korte vergelijk tussen de ranking van de clubs. Heb op de Facebook pagina’s zelf ook gekeken naar de berichten die er geplaatst werden. En het blijkt dat op ALLE pagina’s er alleen informatieve berichten geplaatst worden en op geen enkele pagina interactie plaats vind. Er zijn wel supporters die reageren op geplaatste berichten, maar daar wordt vanuit de club niet op gereageerd. Dit komt dus volledig overeen met beeld dat geschetst wordt in de eerste alinea van het artikel.
Data verzameld op 25 mei 2011
Behalve de Facebook pagina’s zelf heb ik ook de 18 websites onderzocht en op 50% van de websites wordt Facebook totaal niet gecommuniceerd. Op de overige 9 websites dus wel, op 2 hiervan was dit niet op de homepage, maar vond ik na lang zoeken toch een pagina waar wat informatie te vinden was over Social Media.
Conclusie
De conclusie is dus dat voetbalclubs eigenlijk dezelfde resultaten laten zien als “normale” bedrijven op Facebook, al zijn voetbalclubs ook gewoon bedrijven waar aan het einde van het jaar een positief getal onder de streep moet staan. Al vraag ik mij wel eens af of dat echt zo is, gezien de grote schulden van sommige clubs, maar dat is een ander verhaal. Zou dit een bewuste keuze zijn van clubs, het beperkte gebruik en voornamelijk informatie delen met fans op Facebook? Of ontbreekt de juiste kennis? En zijn ze net als zoveel bedrijven nog zoekende op het gebied van Social Media. Eén ding is zeker, Nederlandse voetbalclubs hebben ook op Facebook een flinke achterstand ten opzichte van de Europese topclubs. Neem de twee finalisten van de Champions League, FC Barcelona heeft op dit moment 15,9 miljoen likes en Manchester United 14,9 miljoen. Uiteraard gaat deze vergelijking niet op, omdat deze clubs bekend zijn over de hele wereld, maar beide communiceren ze Facebook wel duidelijk op de eigen website en Manchester United heeft zelfs de opties om vrienden uit te nodigen om lid te worden van hun pagina. Wat ook opvalt is dat beide clubs veel foto’s en filmpjes plaatsen, dit is voor supporters veel interessanter dan alleen maar tekstberichten waarvan ze de inhoud vaak toch al kennen. Er is nog een hoop verbetering mogelijk dus….