support Casper
 
volg adofans.nl op ....
social media links volg adofans op Twitter volg adofans op Facebook volg adofans via RSS Join adofans op linkedin Join adofans op instagram
COMPETITIESTAND
      w g v p
1 EXC 14 9 2 3 29
2 HEL 14 8 3 3 27
3 GRA 14 7 5 2 26
4 VOL 14 8 2 4 26
5 DBO 14 7 4 3 25
6 DOR 14 7 4 3 25
7 EMM 14 7 3 4 24
8 CAM 14 7 1 6 22
9 TEL 15 5 7 3 22
10 ADO 14 5 6 3 21
11 RJC 14 5 5 4 20
12 JAZ 14 5 2 7 17
13 TOP 14 4 4 6 16
14 EIN 15 4 4 7 16
15 JPS 14 4 2 8 14
16 MVV 15 2 7 6 13
17 JAJ 14 2 6 6 12
18 VVV 15 3 2 10 11
19 JUT 14 1 5 8 8
20 VIT 14 2 6 6 6
Prediction League
predictionleague
Bron van dit artikel
AD Haagsche Courant

Datum plaatsing: 02-02-2003 20:10:00

'De businessunits zijn ruimer en functioneler'



 

door René Dons

DEN HAAG | ADO Den Haag heeft met de verkoop van de businessunits in het nog te bouwen stadion in het Forepark het eerste succesje al geboekt. De Haagse zakenman Jan Knijnenburg heeft gisteren een optie genomen op zo'n luxe sponsorruimte.

ADO Den Haag heeft de afgelopen week de bedrijven die in 2000 aan de actie 'Voor de stad, voor de club' hebben deelgenomen, benaderd. Deze bedrijven hebben tot 7 februari het exclusieve recht om een 'letter of intent' te ondertekenen en hebben hiermee de eerste keuze. De businessunits kosten per jaar tussen de 60.000 en 72.500 euro aan huur.

ADO Den Haag is met deze prijzen duurder dan bij voorbeeld promovendus RBC Roosendaal, dat dit seizoen voor een vergelijkbare businessunit voor twaalf personen maar veertigduizend euro berekent.

De prijzen van de Haagse club zijn bijna vergelijkbaar met die van Feyenoord. In de Rotterdamse Kuip kost een businessunit ook 70.000 euro. "Maar die mag je niet vergelijken met onze businessunits", pareert Ruurd de Boer, voorzitter van de raad van commissarissen van ADO Den Haag, onmiddellijk. "De businessunits van ADO Den Haag zijn met circa vijftig vierkante meter bijna twee keer zo groot als die van Feyenoord.

Bovendien mogen de units in het nieuwe ADO Den Haag-stadion zeven dagen per week gebruikt worden. Elke unithouder krijgt daarnaast maar liefst zes parkeerkaarten voor de dichtstbij gelegen parkeerplaats en de huursom is inclusief toegangskaarten voor alle door ADO Den Haag thuis te spelen wedstrijden en een basispakket aan catering, wat bedrijven naar eigen behoefte verder kunnen uitbreiden."

ADO Den Haag heeft de afgelopen maanden in veel voetbalstadions de businessunits bekeken. "Wij hebben dus een uitstekend overzicht waar het wel en waar het niet goed geregeld is", voegt Robert Langenbach, de algemeen directeur van ADO Den Haag hieraan toe. "In veel stadions is de ruimte te klein. Bij ons kunnen de bedrijven de unit doordeweeks gebruiken voor vergader-, demonstratie- of ontvangstruimte. Bovendien worden de units casco opgeleverd. Dus de sponsors kunnen geheel naar eigen idee de inrichting verzorgen."

Eredivisie

Met de huurprijzen spreekt ADO Den Haag wel de intentie uit om bij de ingebruikname van het nieuwe stadion, waaraan de gemeenteraad nog goedkeuring moet verlenen, een eredivisieclub te zijn.

"Je moet daar altijd erg voorzichtig in zijn, maar we hebben wel de doelstelling om dan in de eredivisie te spelen en daarin ook te blijven met het uitzicht op een vaste plaats in het linkerrijtje op de ranglijst. Om die ambitie te verwezenlijk is geld nodig en dat komt voor een deel uit de businessunits", aldus Ruurd de Boer.

ADO Den Haag heeft er bewust voor gekozen om de units te verhuren en niet zoals Ajax enkele jaren geleden bij de realisatie van de Arena deed te verkopen.

Algemeen directeur Robert Langenbach: "Dan druk je eenmalig de investeringskosten, maar maak je de exploitatie daarna alleen maar moeilijker. Wat je verkocht hebt, kun je immers niet meer verhuren. Wij willen voorkomen dat ADO Den Haag in toekomst bij de gemeente Den Haag de hand op moet houden, omdat er problemen zouden zijn om de begroting rond te krijgen."

Steunpilaar

ADO Den Haag beschouwt het als een positief teken dat de eerste sponsor zijn handtekening al heeft gezet. "Jan Knijnenburg is met zijn bedrijf een ongelooflijke steunpilaar", looft Langenbach.

"Die man is voor ADO Den Haag van grote waarde. De afgelopen jaren heeft hij ook al veel in het Zuiderpark voor ons gedaan. Het is voor een voetbalclub belangrijk dat je door dit soort mensen wordt gesteund."

Jan Knijnenburg hoopt dat zijn beslissing een voorbeeld zal zijn voor veel andere bedrijven. "ADO Den Haag", zegt Knijnenburg, "heeft 44 van deze ruimten. Ik hoop dat er meer bedrijven snel zullen beslissen om ook zo'n businessunit te huren. Uiteraard moet het stadion nog wel doorgaan, maar als er nu meer bedrijven inschrijven is dat een goed signaal naar de gemeente dat ook het bedrijfsleven ADO Den Haag wil ondersteunen op weg naar de eredivisie. Dit is in ieders belang."

Als er straks meer huurders bekend zijn, zal ADO Den Haag wel in overleg de huisregels bepalen. Bij NAC ontstonden er kort geleden problemen tussen unithouders, omdat een sponsor van het avondje NAC een iets te wild feest maakte.

Afspraken

Langenbach: "In onderling overleg zullen we afspraken maken over de muziek, de inrichting enz. We verwachten daar geen problemen mee. Elke unithouder kan straks in het nieuwe stadion op een uitstekende manier en in een prettige omgeving zijn gasten ontvangen. Daar staan wij garant voor."