support Casper
 
volg adofans.nl op ....
social media links volg adofans op Twitter volg adofans op Facebook volg adofans via RSS Join adofans op linkedin Join adofans op instagram
COMPETITIESTAND
      w g v p
1 HEL 12 8 3 1 27
2 DBO 12 7 3 2 24
3 EXC 12 7 2 3 23
4 GRA 12 6 4 2 22
5 VOL 12 7 1 4 22
6 DOR 12 6 4 2 22
7 TEL 12 4 6 2 18
8 EMM 12 5 3 4 18
9 CAM 12 5 1 6 16
10 RJC 12 4 4 4 16
11 ADO 12 3 6 3 15
12 EIN 12 4 3 5 15
13 JPS 12 4 2 6 14
14 JAZ 12 4 2 6 14
15 JAJ 12 2 6 4 12
16 TOP 12 3 3 6 12
17 MVV 12 2 5 5 11
18 VVV 12 2 2 8 8
19 VIT 12 2 5 5 5
20 JUT 12 0 5 7 5
Prediction League
predictionleague
Bron van dit artikel
 ADOfans.nl

Datum plaatsing: 10-02-2022 09:30:00

Crypto en voetbal gaan steeds meer hand in hand


Crypto en de voetbalwereld lijkt in eerste instantie niet bepaald een logische combinatie, of kan dat ook vanuit een ander oogpunt bekeken worden?


De afgelopen jaren heeft de voetbalwereld crypto omarmd en zijn clubs in zee gegaan met crypto bedrijven zoals Knaken. Het is zelfs in een stadium beland dat een bitcoin er een voetbalclub met behulp van crypto heeft gekocht, dat voetballers betaald worden in crypto en dat fans medezeggenschap in de club verkrijgen dankzij fan tokens. Is dit nou eigenlijk een tijdelijke trend of is er een stip aan de horizon voor crypto en voetbal?

Crypto is geen taboe meer
Er zijn inmiddels al diverse clubs waaronder in het Nederlands voetbal die een sponsordeal afgesloten hebben met een crypto bedrijf. Clubs als Ajax AZ, Feyenoord, NEC, PSV, Heracles Almelo hebben de stap zo al genomen. Crypto wordt mainstream wereldwijd. De clubs worden bijvoorbeeld door de crypto bedrijven betaald in crypto waarbij het sponsorgeld overgemaakt wordt naar een door de club beheerde wallet. Hierbij wordt vaak een ultimatum gesteld dat wanneer een bepaalde cryptovaluta zoals Tezos coin waar een club in betaald wordt sterk in waarde daalt, de club niet met lege handen komt te staan. Indien de munt in waarde stijgt, profiteert de club ervan. De clubs zien de samenwerking met crypto bedrijven als een als een belegging voor de lange termijn. Een voetbal trainingskamp voor de supporters waarbij er voorlichting gegeven wordt aan de fans over de crypto markt is hierbij een bijkomstigheid voor de club en de supporters indien er een samenwerking aangegaan wordt met een crypto bedrijf.


Fan tokens
Een ander onderdeel van de crypto is het ontstaan van de fan tokens oftewel ‘fan munten’. Voetbalclubs brengen hun eigen tokens op de markt of gaan samenwerkingen aan met bedrijven die actief bezig zijn met deze tokens. Een Nederlandse club als Fortuna Sittard is hier een voorbeeld van. Met de token kunnen de supporters meer betrokkenheid genereren bij de club. Clubs zoals FC Barcelona, Juventus of PSG zijn hier al langer mee aan de slag.
 

Crypto imago
Het lijkt alsof de crypto en voetbal hand in hand gaan, maar het imago van deze ontwikkeling staat onder druk. Voetbal en het gokken binnen deze sport vindt momenteel veel plaats via platformen zoals Unibet, Bet365, Bet City etc. Crypto kan hierbij ook gezien worden als een gok-platform, wat wellicht ook een van de redenen is waarom crypto zich richt op de voetbalwereld. Wat niet vergeten mag worden is dat vele cryptomunten zoals atmos cosmos zich juist richten op bepaalde maatschappelijke ontwikkelingen door het vormen van een nieuw monetair beleid voor de wereld. De acceptatie van de samenleving, overheid en dan met name de regelgeving zorgen voor onzekerheden voor de crypto. Indien de crypto zich verder weet te onderscheiden als een positieve bijdrage voor de maatschappij en niet vergeleken wordt met de gok platformen, bestaat er nog een kans om breder geaccepteerd te worden in de wereld van het voetbal en de supporters.