w | g | v | p | |||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | EXC | 14 | 9 | 2 | 3 | 29 |
2 | HEL | 14 | 8 | 3 | 3 | 27 |
3 | GRA | 14 | 7 | 5 | 2 | 26 |
4 | VOL | 14 | 8 | 2 | 4 | 26 |
5 | DBO | 14 | 7 | 4 | 3 | 25 |
6 | DOR | 14 | 7 | 4 | 3 | 25 |
7 | EMM | 14 | 7 | 3 | 4 | 24 |
8 | CAM | 14 | 7 | 1 | 6 | 22 |
9 | TEL | 15 | 5 | 7 | 3 | 22 |
10 | ADO | 14 | 5 | 6 | 3 | 21 |
11 | RJC | 14 | 5 | 5 | 4 | 20 |
12 | JAZ | 14 | 5 | 2 | 7 | 17 |
13 | TOP | 14 | 4 | 4 | 6 | 16 |
14 | EIN | 15 | 4 | 4 | 7 | 16 |
15 | JPS | 14 | 4 | 2 | 8 | 14 |
16 | MVV | 15 | 2 | 7 | 6 | 13 |
17 | JAJ | 14 | 2 | 6 | 6 | 12 |
18 | VVV | 15 | 3 | 2 | 10 | 11 |
19 | JUT | 14 | 1 | 5 | 8 | 8 |
20 | VIT | 14 | 2 | 6 | 6 | 6 |
Mark van der Kallen liet het in de winterstop al diverse keren weten: ondanks de sportieve resultaten, valt de sponsortoelooptegen. De CPM waardes van ADO Den Haag ten opzichte van andere clubs ondersteunen deze uitspraken.
De CPM waardes zijn essentieel voor clubs. De uitslag is - gecombineerd met de sportieve klassering- bepalend voor de verdeling van de televisiegelden.
Eerst het positieve nieuws: van alle clubs is ADO Den Haag de vierde grootste stijger in 5 jaar. Alleen NEC, FC Twente en FC Groningen moeten we boven ons laten.
ADO Den Haag eindigt dus als 13e op de ranglijst van de CPM. Tegenover de 16e plek van vorig jaar. Wij komen uit op een score van 1.355 punten. Andere clubs met in de 1300 punten vinden we op de 17e plek (Vitesse, 1.300) tot de 12e plek (De Graafschap 1.392 punten). Koploper Ajax heeft 2.920 punten.
We gaan even lijstjes erbij pakken. Wat vindt Nederland van de ontwikkeling van ADO op de lange termijn? Dat ziet er goed uit: op de vierde plek vinden we ons terug, met alleen VVV Venlo, NEC en FC Twente boven ons. Allemaal clubs dus die vanuit bescheiden begrotingen, mooie prestaties hebben geleverd, net als ons.
Als het gaat om een helder beeld van de club vinden we ons terug op de 9e plek. Geen rare positie. Nu is alles hosanna, maar nog geen half jaar geleden viel iedereen in de club rollebollend over elkaar heen.
De fanstatus: maw: hoeveel fans zijn er betrokken bij ADO. Hierin vinden we ons terug op de 11e positie (tegenover de 13e positie vorig jaar). 3,9% van de voetbalsupporters is fan van ADO Den Haag. Even voor het beeld: de nummer 1 (Ajax) heeft een fanschare van 46%, gevolgd door Feyenoord met 28,2%.
De aantrekkelijkheid van het voetbal. Hierin hoopten we toch wel harten gestolen te hebben. Maar dat valt tegen. ADO handhaaft zijn 13e positie op de ranglijst.
Emotionele betrokkenheid: ook hierin scoren we ernstig laag, ADO bevindt zich op de 16e plek en laat alleen Vitesse en Willem II onder zich. We zien dat beeld ook terug bij de identificatie met de club. Hierin is ADO zelfs 17e, met alleen Willem II onder zich. Kleine winst: vorig jaar waren we 18e!
Qua fascinatie door supporters is ADO een grijze middenmoter. het vindt zich terug op de 11e plaats, tegenover de 12e vorig jaar.
Dat het CPM maar een score is die gevormd wordt door beeldvorming maakt de volgende score wel duidelijk. Als sportief succesvolle club ziet ADO Den Haag zich terugop de 12e plek tegenover de 13e plek van vorig jaar.
Ook qua marketing (15e plek) en economisch succesvolle club promoot ADO zich duidelijk onvoldoende, van de 13e plek vindt het zich nu terug op de 16e plek.
We zijn er dus nog lang niet. En nu zijn we ook wel weer zo chauvinistisch dat het ons niet al teveel boeit of mensen in Heerenveen ons een leuke of fascinerende club vinden, maar feit blijft dat een positieve uitstraling voor sponsors nu eenmaal bepalend is. Er is dus nog genoeg werk aan de winkel!