w | g | v | p | |||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | EXC | 14 | 9 | 2 | 3 | 29 |
2 | HEL | 14 | 8 | 3 | 3 | 27 |
3 | GRA | 14 | 7 | 5 | 2 | 26 |
4 | VOL | 14 | 8 | 2 | 4 | 26 |
5 | DBO | 14 | 7 | 4 | 3 | 25 |
6 | DOR | 14 | 7 | 4 | 3 | 25 |
7 | EMM | 14 | 7 | 3 | 4 | 24 |
8 | CAM | 14 | 7 | 1 | 6 | 22 |
9 | TEL | 15 | 5 | 7 | 3 | 22 |
10 | ADO | 14 | 5 | 6 | 3 | 21 |
11 | RJC | 14 | 5 | 5 | 4 | 20 |
12 | JAZ | 14 | 5 | 2 | 7 | 17 |
13 | TOP | 14 | 4 | 4 | 6 | 16 |
14 | EIN | 15 | 4 | 4 | 7 | 16 |
15 | JPS | 14 | 4 | 2 | 8 | 14 |
16 | MVV | 15 | 2 | 7 | 6 | 13 |
17 | JAJ | 14 | 2 | 6 | 6 | 12 |
18 | VVV | 15 | 3 | 2 | 10 | 11 |
19 | JUT | 14 | 1 | 5 | 8 | 8 |
20 | VIT | 14 | 2 | 6 | 6 | 6 |
Door Bert Hesselink en Yorick Roos
De afgelopen maanden laaide de discussie rondom ADO-eigenaar Mark van der Kallen in alle hevigheid op. Rode draad: de zakenman zou zich verrijken aan de club door met zijn eigen bedrijven geld te verdienen over de rug van de club. Van der Kallen zelf hield zijn mond. Tot deze week. De afgelopen dagen kreeg deze krant inzage in de ADOdocumenten.
Hieronder een samenvatting en de reactie van Van der Kallen. "Ik heb altijd gezegd dat als er behoefte is aan openheid, wij transparant moeten zijn."
WAGENPARK
Het verwijt: Mark van der Kallen, eigenaar van een aantal autobedrijven in Den Haag en omgeving, verdient aan deals die zijn bedrijven sluiten met ADO. Op die manier blokkeert hij voor de club lucratieve autodeals. Het wagenpark van ADO Den Haag bestaat uit 48 auto's. Een deel van de auto"s is door ADO aangekocht, een ander deel rijdt rond op basis van een leasecontract. De bedrijven van Van der Kallen leveren 40 procent van de aangekochte auto's en 20 procent van de leasedeals.
In totaal rijden er elf verschillende automerken bij ADO rond en doet de club zaken met drie leasemaatschappijen. Daar zitten auto's bij van de vier merken, waarvan Van der Kallen dealer is. Niet zo gek, vindt hij zelf. "Volkswagen, Seat en Audi zijn populaire auto's. Daar rijden mensen graag in. Wij leveren ze voor een goede prijs. Ik verkoop jaarlijks tienduizend auto's, dus die paar bij ADO maken het verschil niet." Mercedes heeft bevestigd dat Van der Kallen nooit enige deal heeft geblokkeerd, zoals wordt gezegd.
LED-BOARDING
Het verwijt: Mark van der Kallen slaat geld uit de bewegende reclameborden die tijdens de thuiswedstrijden van de club worden gebruikt. Zo loopt de club inkomsten van de reclameborden mis.
ADO Den Haag was in bezit van een verouderd rolbordsysteem. Om meer inkomsten te kunnen genereren uit reclame tijdens wedstrijden, zou ledboarding uitkomst moeten bieden. De club miste echter de financiële middelen om een dergelijk systeem aan te schaffen. HP Beheer, een van de vele bv's van Van der Kallen, kocht in het najaar van 2010 een 220 meter lange ledbanner. HP Beheer verhuurt het systeem voor zestig maanden aan ADO. De club betaalt maandelijks 10.000 euro aan huur aan HP Beheer. De inkomsten uit de bewegende reclameborden komen in de kas van de voetbalclub. Aan het einde van de huurperiode heeft ADO 600.000 euro betaald aan HP Beheer, het bedrag dat voor het systeem en de aanleg is betaald.
BEVEILIGING
Het verwijt: Een eigen beveiligingsbedrijf van Mark van der Kallen is aan het werk voor ADO. Van der Kallen probeert geld aan ADO te verdienen door eigen bedrijven binnen te halen bij de club.
Niet alles wat Van der Kallen aanraakt, verandert in goud. Van der Kallen wilde, net als bij FC Groningen, een eigen ADObeveiligingsbedrijf. Dat zou dan niet alleen actief zijn bij de thuiswedstrijden van de club, maar ook andere evenementen in het stadion en elders in de stad kunnen beveiligen. Op die manier konden de beveiligingskosten in de hand worden gehouden. Dit kwam echter niet van de grond. Volgens Van der Kallen waren de beveiligingskosten bij zijn aantreden exorbitant hoog. "Bijna een miljoen per jaar op een begroting van tien miljoen. Bizar." Van der Kallen had het idee om met een eigen ADO-beveiligingsbedrijf geld te kunnen verdienen voor de club. Dat lukte niet.
ZUILEN
Het verwijt: Van der Kallen verdient grof geld aan de exploitatie van de twee reclamezuilen die bij het stadion staan. Dat geld zou bestemd moeten zijn voor de club.
Tijdens de ontwikkeling van het nieuwe stadion werd bedacht dat ADO met de aanleg van twee reclamezuilen geld zou kunnen opleveren. Door de deplorabele financiële situatie waarin ADO op dat moment verkeerde, was de bouw van die zuilen niet mogelijk. Van der Kallen, die toen al miljoenen in ADO had gestopt om de club te redden, verwierf het recht om die masten te bouwen. Hij zag zo een mogelijkheid om nog iets van zijn geschonken miljoenen terug te verdienen. Volgens hem profiteert ADO daar nu ook van door een provisie voor door de club aangebrachte adverteerders. Maar eerlijk is eerlijk: Van der Kallen verdient geld aan de masten.
HORECA
Het verwijt: Mark van der Kallen heeft doelbewust cateraar Mirado eruit gewerkt om zelf beter te worden van de horecaomzet in het stadion.
Cateraar Mirado moest onlangs het faillissement aanvragen, nadat een juridisch geschil met ADO werd verloren. De rechter stelde ADO in het gelijk. Mirado moest de club daarom nog 200.000 euro betalen. Volgens Van der Kallen kwam Mirado de verplichtingen niet na die waren afgesproken in overeenkomsten uit 2006. Beide partijen wilden de omzetten in het stadion qua zaalhuur en horecaexploitatie sterk verhogen. Dat is niet gelukt. Van der Kallen beweert dat dit de club miljoenen kost.
STADION
Het verwijt: Mark van der Kallen bezit het stadion, verkoopt de tent beetje bij beetje en steekt zo miljoenen in zijn zak.
Het stadion is eigendom van de gemeente. ADO huurt het voor 400.000 euro per jaar. Volgens Van der Kallen biedt het stadion voor de club grote mogelijkheden om geld te verdienen. "ADO mag geld verdienen aan het stadion en dat is een unieke positie," zegt hij. Het stadion ligt op een unieke plek, zeer geschikt voor zakelijke bijeenkomsten, congressen en concerten. "Daar moet geld voor ADO mee te verdienen zijn."
ZELFVERRIJKING
Het verwijt: Mark van der Kallen verrijkt zich ten koste van volksclub ADO Den Haag.
Hij zwijgt over het exacte bedrag,maar duidelijk is wel dat de Rijswijkse zakenman de afgelopen jaren miljoenen euro"s in de club heeft gestoken om te voorkomen dat betaald voetbal uit Den Haag zou verdwijnen. "Ik heb er geen enkel belang bij als de club verlies lijdt, want ik moet zelf het verschil weer bijleggen. Het gaat er juist om dat ADO financieel gezond wordt."