w | g | v | p | |||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | EXC | 14 | 9 | 2 | 3 | 29 |
2 | HEL | 14 | 8 | 3 | 3 | 27 |
3 | GRA | 14 | 7 | 5 | 2 | 26 |
4 | VOL | 14 | 8 | 2 | 4 | 26 |
5 | DBO | 14 | 7 | 4 | 3 | 25 |
6 | DOR | 14 | 7 | 4 | 3 | 25 |
7 | EMM | 14 | 7 | 3 | 4 | 24 |
8 | CAM | 14 | 7 | 1 | 6 | 22 |
9 | TEL | 15 | 5 | 7 | 3 | 22 |
10 | ADO | 14 | 5 | 6 | 3 | 21 |
11 | RJC | 14 | 5 | 5 | 4 | 20 |
12 | JAZ | 14 | 5 | 2 | 7 | 17 |
13 | TOP | 14 | 4 | 4 | 6 | 16 |
14 | EIN | 15 | 4 | 4 | 7 | 16 |
15 | JPS | 14 | 4 | 2 | 8 | 14 |
16 | MVV | 15 | 2 | 7 | 6 | 13 |
17 | JAJ | 14 | 2 | 6 | 6 | 12 |
18 | VVV | 15 | 3 | 2 | 10 | 11 |
19 | JUT | 14 | 1 | 5 | 8 | 8 |
20 | VIT | 14 | 2 | 6 | 6 | 6 |
De club hoopt door goede resultaten en eenbetere bereikbaarheid van het stadion ook voetballiefhebbers uit de rest van de regio naar het stadion te trekken.
door Yorick Roos
Een van de mensen die er hard aan werkt om de regio Haaglanden warm te maken voor ADO Den Haag is commercieel directeur Justin Goetzee. "Door de ligging van het nieuwe stadion zijn wij voor veel mensen uit de buurt heel goed bereikbaar geworden. Vanuit Zoetermeer, Leidschendam en Pijnacker-Nootdorp hebben wij al een toename van het aantal supporters gezien. Zelf denken wij dat er vooral in Delft, Leiden en Westland kansen liggen om supporters warm te maken voor ADO Den Haag. Het besef is er wel dat wij daar zelf actief iets aan moeten doen."
Goetzee wil dat ADO Den Haag zichtbaar wordt in de steden rondom Den Haag. Onlangs werd er al een begin mee gemaakt door met de gemeente Zoetermeer te kijken naar de mogelijkheden om samen te werken. "Het is de bedoeling om dat ook in de rest van de regio te gaan doen. Daar zijn wij nu serieus naar aan het kijken. Wij willen het warme gevoel voor ADO Den Haag ook losmaken bij voetballiefhebbers buiten de stad Den Haag."
Dat ADO Den Haag meer supporters aan zich wil binden, is niet zo gek. De afgelopen jaren maakte de club op veel fronten een flinke groei door. Niet alleen qua stadion, maar ook op commercieel gebied zette de club flinke stappen in vergelijking met de concurrentie.
ACHTERLOPEN
,,Alleen op het gebied van bezettingsgraad van het stadion en de verkoop van seizoens-kaarten blijven wij achter ten opzichte van de grootte van ons verzorgingsgebied", weet Goetzee op basis van rapportages van KNVB Expertise. ,,Wij hebben nu 4700 seizoenskaarthouders. Dat zijn er 1000 minder dan het seizoen ervoor. Wij onderzoeken hoe wij die supporters terug kunnen winnen, door te kijken naar de faciliteiten en de prijzen van de kaartjes te vergelijken met andere clubs."
Uit een overzicht van de seizoenskaarthouders komt eenzelfde beeld naar voren als bij het totale aantal ADO-bezoekers, het grootste deel van de vaste bezoekers komt nog steeds uit Den Haag. Opvallend is dat de club ook seizoenskaarthouders heeft die van veel verder moeten komen, onder meer uit de kop van Noord-Holland en uit de buurt van de Veluwe, maar ook in Zeeland bevinden zich trouwe supporters.