Bron van dit artikel
Datum plaatsing: 24-09-2008 09:30:00
'ADO moet hiervan leren'
door Dennis Jansen
ADO Den Haag is na een roerige periode in een rustiger vaarwater gekomen. Laat de club ervan geleerd hebben, zeggen de schuldeisers. Negen maanden nadat zij de schrik van hun leven kregen, kijken ze terug. „We kónden de club gewoon niet laten barsten."
Heus, het irriteert hen echt niet dat investeerder Mark van der Kallen in de Haagse regio wordt geloofd en geprezen. „Logisch, die man heeft ADO Den Haag gered,” vinden René Baggerman en William de Wit.
Maar toch, ze willen het wel even gezegd hebben: zonder de coulance van de schuldeisers zou ADO Den Haag óók niet meer hebben bestaan. Van Baggerman en De Wit, respectievelijk van BEX Beveiliging en De Wit Automotive, werd eind vorig jaar gevraagd liefst zeventig procent van hun vorderingen kwijt te schelden. Zo niet dan dreigde het faillissement.
Voor de meeste schuldeisers brak niet alleen zakelijk gezien een moeilijke tijd aan, ook gevoelsmatig raakten zij in een lastig pakket. Wat was het punt? De meeste crediteuren waren (en zijn nog altijd) ook sponsor van de club en misschien nóg wel belangrijker: ze hebben hun hart verpand aan ADO Den Haag.
„Daarom,” zegt Baggerman, „viel het ons rauw op ons dak toen we op 18 december 2007 ineens een brief kregen van TRIP Advocaten. Gewoon enkel een brief, terwijl we niets van ADO Den Haag zelf hadden gehoord. Vooral met de manier waarop het gegaan is, heb ik moeite. Waarom ons niet gewoon even bij elkaar geroepen? Zo’n brief was koud en creëerde alleen maar afstand. Het was zo onpersoonlijk.”
Zijn hartekreet is bedoeld voor de nieuwe beleidsbepalers, de oude zijn immers weg. „Ik hoop gewoon dat ADO Den Haag hiervan leert. Communiceren is zó belangrijk.”
René Baggerman heeft een beveiligingsbedrijf. Hij levert met BEX zijn mensen doordeweeks, waar The Security Company (TSC) op wedstrijddagen actief is. Hij herinnert zich nog wel de telefoontjes vanuit Forepark: of hij nog even snel vandaag of morgen vier man kan leveren. „Ook in de tijd dat het slecht ging met ADO Den Haag en ik het gevoel had dat de club zélf wel wist dat ze mij niet konden betalen.”
De twee ADO-mannen voelen nu meer warmte. „ADO Den Haag is nu op de goede weg,” vult William de Wit, behalve sponsor ook vice-voorzitter van de businessclub, aan. „Er móest iemand komen uit het bedrijfsleven. Het roer móest om. Mark van der Kallen heeft ervaring met het gezond maken van bedrijven en heeft ook nog eens een gevoel bij ADO Den Haag. Hij staat open voor adviezen en je ziet dat hij overal bovenop zit,” looft De Wit en hij gaat nog een stapje verder. „Alles wat hij aanraakt, verandert in goud.”
Baggerman en De Wit waren, samen met Dries Kout (Weighpack) en Rens Vrolijk (schoonmaakdiensten), initiatiefnemers van de MKB-groep en streden lang voor hun zaak. Bijgestaan door advocaat Michel Snoek van Haagstate Advocaten. „Die heeft ons ontzettend geholpen,” aldus De Wit.
Uiteindelijk gingen ze één voor één akkoord. Baggerman: „Ik ben zeven jaar geleden in contact gekomen met ADO Den Haag en het is echt mijn cluppie geworden. We kónden de club gewoonweg niet laten barsten. Gelukkig zien we nu dat het stapje voor stapje beter gaat.” Maar ADO Den Haag is er nog niet, meent De Wit.
„Ik denk dat ADO Den Haag gebaat is bij een goede samenwerking tussen beleidsbepalers en het bestuur van de businessclub. Daar zit namelijk toch veel know how. Er is wat dat betreft door het vertrek van een aantal mensen de nodige kennis van de club én ervaring verloren gegaan. En al is het maar om de nieuwe mensen meer te ondersteunen, ADO Den Haag kan er alleen maar beter van worden. Daar is het iedereen volgens mij om te doen.”