support Casper
 
volg adofans.nl op ....
social media links volg adofans op Twitter volg adofans op Facebook volg adofans via RSS Join adofans op linkedin Join adofans op instagram
COMPETITIESTAND
      w g v p
1 EXC 14 9 2 3 29
2 HEL 14 8 3 3 27
3 GRA 14 7 5 2 26
4 VOL 14 8 2 4 26
5 DBO 14 7 4 3 25
6 DOR 14 7 4 3 25
7 EMM 14 7 3 4 24
8 CAM 14 7 1 6 22
9 TEL 15 5 7 3 22
10 ADO 14 5 6 3 21
11 RJC 14 5 5 4 20
12 JAZ 14 5 2 7 17
13 TOP 14 4 4 6 16
14 EIN 15 4 4 7 16
15 JPS 14 4 2 8 14
16 MVV 15 2 7 6 13
17 JAJ 14 2 6 6 12
18 VVV 15 3 2 10 11
19 JUT 14 1 5 8 8
20 VIT 14 2 6 6 6
Prediction League
predictionleague
Bron van dit artikel
AD Haagsche Courant

Datum plaatsing: 27-12-2008 10:40:00

'ADO en de zege van de democratie'



Door Dennis Jansen

Hoe onder Mark van der Kallen de stemming omsloeg bij ADO Den Haag. De redder een jaar later: ‘Ik hoor ‘t de fans nóg zeggen: gaat die gozer onze club pikken?’
Twaalf maanden geleden. Mark van der Kallen staat op het toilet in Parijs. „Het was kwart voor vier ‘s middags. We maakten een tussenstop in onze skivakantie. Mijn mobiele telefoon rinkelde. AD Haagsche Courant aan de lijn. Met de vraag: spreken we met de anonieme redder van ADO Den Haag?”

Mark van der Kallen (48) hoefde niet zo nodig in de publiciteit. De zakenman uit Rijswijk had net het betaalde voetbal in Den Haag gereanimeerd door acht ton voor te schieten aan het noodlijdende ADO Den Haag. Zijn drijfveer: de club mocht niet omvallen. Daarbij bleef de Rijswijker het liefst buiten het bereik van het weelderige licht van de schijnwerpers. Toen de ‘ontmaskering’ eenmaal daar was, ontkende hij echter niet. „Vanaf dat belletje was het gedaan met de anonimiteit en beheerste ADO Den Haag mijn leven. Eigenlijk ben ik vanaf dat moment elke dag met ADO Den Haag bezig geweest.”
Er kwam nogal wat op hem af. Ze wisten hem ineens te vinden. Zo stond ‘Haagse Sjonnie’ op de stoep voor zijn kantoor om aandacht te vragen voor zijn actie ‘steun ADO’. Er rezen ook twijfels rond de bedoelingen van Van der Kallen met internet als aangenaam podium voor ongenoegens en opmerkingen. „Ik hoor ‘t de fans nóg zeggen: gaat die gozer onze club pikken?”

Nu, een jaar later, is er veel veranderd. Allereerst: er is geen ADO-fan die niet weet van het bestaan van Mark van der Kallen. De redder van ADO is nog altijd niet verzot op publiciteit, maar weet dat ADO er gebaat bij is. Nóg belangrijker is de omslag in de stemming rond ADO Den Haag. Onder de charismatische zakenman heerst inmiddels een klimaat van ‘er weer bij horen’.

Dat was twaalf maanden geleden wel anders. Vooruit blikken doet Van der Kallen liever dan terugkijken. „Maar als je toch eens ziet waar we vandaan komen. Wat er in één jaar tijd is gebeurd. Een gemeenteraad die op 14 december 2007 tot sluiting van het stadion bereid was, maar nu in het belang van honderdduizenden mensen in onze regio, meewerkt aan de financiële sanering. De geluiden waren bij iedereen bekend: geen cent zou er meer naar ADO Den Haag gaan.”

Natuurlijk, het rapport van Klaas de Vries, waarin de gemeente gebrek aan betrokkenheid werd verweten, hielp om de relatie met ADO Den Haag weer vlot te trekken. „Maar dit is ook het gevolg van opgebouwd vertrouwen tussen ADO en de gemeente. Ik zie het als een zege van de democratie dat de gemeenteraad terecht eerst het naadje van de kous wilde weten, maar toen bijna volledig achter een oplossing voor ADO ging staan. De rol van burgemeester Van Aartsen mag het hele afgelopen jaar niet worden onderschat. Daarbij opgeteld: de sportieve prestaties en vergeet het sterk verbeterde gedrag van de supporters niet. Ook dat heeft een reden. Eindelijk is een normale communicatie tussen bestuurders en supporters. Zij nemen elkaar serieus en strijden zij aan zij voor de belangen van de club. De supporters zeggen ‘the only way is up’ en zo denken de ADO-bestuurders er ook over.”

Hij somt de doelstellingen van half maart 2008 op: „Eén: financieel overeind blijven en een tekort van uiteindelijk achttien miljoen euro wegwerken dat is veroorzaakt in voorgaande seizoenen. Twee: imagoverbetering van de club en betere communicatie met de supporters. Drie: sportieve vooruitgang. Vier: meer inzet voor sociaal maatschappelijke projecten.”

Negen maanden later ontbloot Van der Kallen zijn tanden voor een veelzeggende grijns. In de lach dartelt een groot genoegen en in de glinstering van zijn ogen sluimert het ‘en kijk nú eens?’

ADO Den Haag dat tollend langs de rand van de afgrond ging, is weer financieel gezond, maar Van der Kallen wil meer, veel meer. Vooruit met de club! Maanden geleden zat hij al boordevol ideeën. „Maar iedereen begrijpt dat het financiële gedeelte prioriteit had. Nu kunnen we verder.”

Zo moet een seizoenkaart van ADO Den Haag in de toekomst voordelen bieden. „Denk aan korting krijgt in restaurants, bij de benzinepomp, een kledingzaak, in de fanshop of voor het skiën bij Snow World. Dat soort ideeën zijn we aan het uitwerken.”

Zijn misschien wel meest unieke idee: „ADO Den Haag als een moederbedrijf voor winstgevende bedrijven. Je ziet dat FC Groningen ook de eigen catering doet, een eigen beveiligingsbedrijf heeft. In de toekomst zou ADO Den Haag bedrijven kunnen bezitten die hun winst voor ADO maken en het zo financieel mogelijk maken de voetbalclub omhoog te stuwen.”

ADO Den Haag zal de blik in de toekomst verder moeten reiken dan voetballand. „De rol van ADO Den Haag op sociaal maatschappelijk terrein moet prominenter worden. Daarnaast moet de regio groengeel worden. We zullen de randgemeenten moeten betrekken bij ADO Den Haag. Ook die inwoners zitten immers massaal in het stadion.”

Van der Kallen wil ook meer met het stadion. „Het gebouw moet elke dag benut worden. Personeelsfeesten, trouwerijen, vergaderingen, er is heel veel mogelijk, maar nog niet iedereen weet dat. Voor bedrijven en particulieren een ideale gelegenheid met zalen en restaurants.”

En concerten? Mark van der Kallen: „Dat moet ook kunnen. Nu moet je naar de Gelredome om Anouk, Di-rect of Kane te zien optreden. Dat is toch van de gekke? We zijn in gesprek geweest met Mojo om concerten naar Den Haag te halen. We zijn er nog niet uit gekomen. Exploitatietechnisch blijkt een concert moeilijker dan gedacht. Dat is een tegenvaller, maar dat betekent niet dat we het opgeven. Er zijn andere partijen en we kunnen de mogelijkheid onderzoeken het zelf te doen.”

Overigens heeft Van der Kallen zelf een persoonlijke favoriet. „Het lijkt me fantastisch als Katie Melua de eerste is die een concert geeft in het stadion van ADO Den Haag”, grijnst Van der Kallen. Aan zijn drijfveer werd eind vorig jaar even getwijfeld. „Ik vind het elke dag leuk mee te helpen aan de vooruitgang van ADO Den Haag, werpt hij  tegen. „Het is ook een levensfilosofie. Wat geeft je de grootste voldoening in je leven? Als je in materialistisch opzicht niet te klagen hebt, ontstaat er ruimte voor andere dingen. De ambitie met ADO gaat niet over geld , maar sportieve successen boeken. Het is een uitdaging zo maatschappelijk betrokken te zijn. Ik zie het als een voorrecht en verplichting dit te laten lukken.”
’Doel: over twee jaar stadion uitverkocht’

„ADO heeft van oktober 2007 tot juni 2008 op de intensive care gelegen. En er waren momenten dat de club in groot gevaar verkeerde.”

Henk Jagersma, voorzitter van de raad van commissarissen, geniet van de vooruitgang bij ADO Den Haag, maar weet als geen ander hoe erg de voetbalclub er voorstond een jaar geleden. „Dat ADO Den Haag in december 2007 geen surseance van betaling heeft aangevraagd, is voor de raad van commissarissen een onverantwoord risico geweest.”

In etappes is ADO er bovenop gekomen. „Het is dus echt zo: als Mark van der Kallen er toen niet was ingestapt, zou ADO niet meer hebben bestaan. Daarna is het een kwestie van saneren geweest. Week in week uit was er een liquiditeitsprobleem. Welke rekeningen gingen we betalen, welke nog niet. Langzaam klommen we uit het dal.”

Ondertussen presteerde ADO Den Haag op het veld het schier onmogelijke met de promotie naar de eredivisie. Voor het nieuwe seizoen werden nieuwe plannen gemaakt. Jagersma: „Dat Midden-Noord op de lange zij in ere hersteld werd is erg belangrijk geweest. Het geeft de spelers op het veld een geweldige steun als ze vanaf die zijde worden gesteund.”

De fans antwoordden op gepaste wijze. „Hun goede gedrag is zo belangrijk en dat besef is nu gekomen. Daardoor kunnen we kaarten in de vrije verkoop doen, komen er duizenden fans meer naar het stadion. Dat geeft meer inkomsten, maar ook een betere sfeer in het stadion.”

Ook het bedrijfsleven heeft ADO Den Haag (weer) gevonden, vindt Jagersma. „ADO Den Haag is het belangrijkste businesscentrum van de regio Haaglanden. Dat moeten we uitbouwen.”

Velen gingen hem voor met de opmerking dat ADO ‘binnen enkele jaren structureel in het linkerrijtje moet spelen’. Jagersma is dezelfde mening toegedaan. „Onze doelstellingen: binnen twee jaar het stadion structureel vol, zodat we over vier jaar de discussie hebben: laten we een tweede ring op het stadion bouwen.”